Argonotlar ekibinden herkese merhaba. Bu hafta Ahmet Güneştekin’in tartışma yaratan Hafıza Odası sergisine dair içeriklerimize odaklandığımız için 1 gün gecikmeyle karşınızdayız. Ekim sonuna geldik, açılış telaşeleri artık geride kaldı, neyse ki rahat rahat sergi gezebiliriz. Yeni sergiler, eleştiri yazıları, söyleşiler ve haberlerle karşınızdayız.
Odak
Ahmet Güneştekin’in sanatını nasıl buluyorsunuz? Bana 20 yıl önce çığır açan fakat artık (en azından benim için) geride kalmış sanat anlayışının bugün şaşalı bir şekilde yeniden üretilmesi gibi geliyor. Ancak hem koleksiyonerler, hem de sanat izleyicileri seviyor. Neden seviliyor, ayrı bir tartışma konusu.
Eğer dünyayla herhangi bir bağınız varsa Güneştekin’in Diyarbakır’daki Keçi Burcu’nda açılan Hafıza Odası sergisini duymuşsunuzdur. PİLEVNELİ Galeri tarafından, Diyarbakır Ticaret ve sanayi Odası ev sahipliğinde açılan sergi politik ve sanatsal açıdan birçok tartışma başlattı. Aslında açılış sonrası ilk iki gün her şey güllük gülistanlıktı, ancak Pazartesi sabah bir anda Twitter’da tartışma başladı. Ve sonrasında da malum saldırı gerçekleşti.
Biz de konuyu sosyal medyanın vulgar dilinden uzakta tartışmalarla ele almak istedik. Diyarbakır’ı ve Kürt illerini yıllardır takip eden gazeteci Nurcan Baysal, Argonotlar’a açılıştan izlenimlerini yazdı. Serginin katalog editörlüğünü de sanatçı ve yazar Şener Özmen üstlenmiş. Özmen’in Güneştekin’le katalog için yaptığı detaylı söyleşiyi de Argonotlar Kütüphanesi’ne ekledik. Bu söyleşide Özmen’le Güneştekin 2000’li yılların başına kadar gidiyor. Bence Güneştekin’in “derdini” görmek ve belki de anlamak için iyi bir kaynak. Bunun yanında özelikle bölgenin politik ve sanatsal durumunu yıllardır takip eden gazeteci, sanatçı ve küratörlere görüşlerini sorduğumuz bir dosya hazırladık. Sergiye dair olumlu ve olumsuz değerlendirmeleri bu dosyamızda bulabilirsiniz.
Sanat tarihçisi Elif Dastarlı da konuya başka bir açıdan yaklaştı. “Önünde fotoğraf çekilemeyen işler yapmak lazım!” diye yazdı Dastarlı. Sanırım yazının başlığı her şeyi açıklıyor.
Eleştiri
Galerist’te yer alan Yekhan Pınarlıgil küratörlüğündeki 13 Aylı Bir Yılda sergisi bu cumartesiye kadar görülebilir. Fassbinder’in 1978 yılı yapımı aynı isimli filminden yola çıkan sergi küratoryal anlamda dikkat çekici. Sergiyi Argonotlar’a Uras Kızıl değerlendirdi.
Protocinema’nın 10’uncu yılı vesilesiyle gerçekleşen Bir Zamanlar Kavranamayan sergisi son buldu, ancak Ulya Soley sergi hakkında Argonotlar’a önemli bir değerlendirme yazısı yazdı. Lara Fresco Madra’nın sergi kataloğu için kaleme aldığı Çoklu Zamanda Duyumsamak yazısı da Argonotlar Kütüphanesi’ne eklendi.
Ufuk Yılmaz’ın TOKİ pembesi bir dünyayla David Hockney’in donuk neseşi arasında gidip gelen resimlerinin yer aldığı Duvar sergisi hakkında serginin küratörü Ezgi Bakçay Argonotlar’a yazdı. Sergi 24 Ekime’e kadar Vision Art Platform’da görülebilir. Platform’da ayrıca Şu An Buradasınız isimli bir karma sergi de yer alıyor. Sergide yer alan Umut Kambak’ın Kreta adlı çalışmasıyla ilgili de Özüm Ceren İlhan yazdı.
Bursa’daki Nilüfer Belediyesi’nin sanat çalışmalarını takip ediyor musunuz? Ben uzun süredir takip ediyorum, çok kıymetli çalışmalar yapıyorlar. Şimdi de Bursa Nilüfer Belediyesi Nazım Hikmet Kültür Evi’nde Mehmet Güleryüz’ün Çizgi Hali sergisi açıldı. Serginin değerlendirmesini Art Unlimited’dan Ceylan Önalp yaptı.
Gündem
Sosyal medya platformlarının sert sansür mekanizmaları artık neredeyse kabullenilmiş gibi. Ancak sanat kurumları çıplaklık içeren sanat eserlerine yönelik sansürü çeşitli şekillerde gündeme getiriyor. Viyana müzeleri de sansürü gündeme getirmek, eleştirmek, belki de yeni yollar aramak için bir araya gelip çıplaklık içeren sanat eserlerine dair paylaşımların yapıldığı bir OnlyFans hesabı açmaya karar vermişler. OnlyFans nedir diye da bana sormayın ama yani.
Bu yaz Bozcaada Caz Festivali ve Bergama Tiyatro Festivali heyecan verici programlar sundu. İki festivali de 3dots ekibi düzenliyor. Ezgi Cemre Er iki festivali de takip etti ve kültür politikaları açısından Argonotlar’a değerlendirdi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından Kadıköy’de Müze Gazhane’nin açıldığını duyurmuştuk ve çeşitli eleştirilere de yer vermiştik. Eleştirilerimiz baki kalsın, ancak Gazhane’de Serkan Taycan’ın Kente Doğru sergisi kesinlikle görülmeli. Abdullah Ezik, Taycan’la uzun yıllardır süren araştırmasını konuştu.
10 Türkiyeli ve 10 İsrailli sanatçının çocukluk hatıralarından yola çıkan Tell Me Your Story kitabı yayınlandı. Kitabın önsözünü de Etgar Keret kaleme almış.
Squid Game dizisini duymuşsunuzdur sanırım. Ben henüz izleyemedim ama baskılara dayanamayacağım bu gidişle. The Art Newspaper’daki yazıda dizinin sanat tarihsel referansları ele alınmış.
Reina Sofía Müzesinin yeni dijital projesi olan Rethinking Guernica, Picasso’nun son yüzyıla damga vuran eserini yeniden tartışmaya açıyor. Detaylı habere şu bağlantıdan, Rethinking Guernica projesine de bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz.