ÖNE ÇIKANLAR
Bir Başka Sanatçı Kadınlar Atlası / Koleksiyon sergisi
8 – 31 Mart, Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi
Küratörlüğünü Prof. Gülçin Aksoy ve Nergis Abıyeva’nın üstlendiği sergi, İstanbul Resim ve Heykel Müzesi’nin koleksiyonundan, saptandığı kadarıyla 131 sanatçı kadına ait 300’ün üzerinde esere yer veriyor. Sergide koleksiyondaki eserler herhangi bir elemeden geçirilmeden sanatçıların isimleriyle birlikte gösteriliyor. Bu arşivsel çalışma aracılığıyla sanat tarihi yazımında kanon oluşturmaktan, “büyüklük ve dehâ” gibi eril söylemler üretmekten kaçınılarak sanatçı kadınların isimlerini ve yapıtlarını görünür kılmak hedefleniyor. Çalışmaya, Türkiye’de 1980’li yıllardan itibaren sanatçı kadınları araştıran ve görünür kılan sanat tarihçilerin kitap, tez ve kapsamlı makalelerinden oluşan bir seçki de eşlik ediyor.
Memento İstanbul: Hristoff Aile Arşivi Sergisi
31 Mart – 7 Ağustos, Yapı Kredi Kültür Sanat
Temelini üç kuşaklık bir sanatçı ailesinin yıllar içinde biriktirdiği fotoğraflar, resimler, kişisel eşyalar ve objelerden alan “Memento İstanbul: Hristoff Aile Arşivi” sergisi, bir ailenin olduğu kadar, bir şehrin de tarihine mercek tutuyor.
İo’nun Yeni Sesi / Bill Fontana
10 Mart – 4 Aralık, Arter
Arter’in “Sesli Dizi” serisi kapsamında Melih Fereli küratörlüğündeki beşinci sergisinde, kurumun Bill Fontana’ya sipariş ettiği İo’nun Yeni Sesi isimli ses/video yerleştirmesi izleyiciyle buluşuyor. İstanbul’a kulak veren yerleştirme, Fontana’nın 8 kanallı dijital kayıt cihazı, akustik mikrofonlar, hidrofonlar ve ivmeölçerlerden oluşan taşınabilir kayıt stüdyosu aracılığıyla, bir bölümü su altında olmak üzere İstanbul Boğazı’nın çeşitli noktalarında, ayrıca Bizans döneminden kalan Theodosius (Şerefiye) Sarnıcı ve Bazilika (Yerebatan) Sarnıcı’nda gerçekleştirdiği video ve ses kayıtlarını temel alıyor.
Kadın Arşivlerinden Yansıyanlar / Grup sergisi
17 Mart – 30 Nisan, Depo
Türkiyeli ve İsveçli sanatçıların, Kadın Eserleri Kütüphanesi arşivini merkezine alan uzun soluklu kültürler ve disiplinler arası işbirliği ve sanatsal araştırmalarının sonucunda ürettikleri işleri biraraya getiren sergide çiftler halinde çalışan Larissa Araz ve Petra Bauer, Şafak Şule Kemancı ve Ays Alayat, Özge Açıkkol ve Elin Strand Ruin’in işleri yer alıyor.
Türkiye’deki kadın hareketi, küratöryal araştırma pratikleri ve arşivin düzeni ve içeriğine odaklanana sergi, İsveç İstanbul Başkonsolosluğu, Kadın Eserleri Kütüphanesi ve Bilgi Merkezi Vakfı ve Depo işbirliğinde, İsveç Enstitüsü tarafından desteklenen Equal Spaces projesi kapsamında hayat buluyor.
GRUP SERGİLERİ
Boşluğun Duraklaması / Grup sergisi
1 Mart – 30 Nisan, Zilberman Selected İstanbul
“Boşluğun Duraklaması” başlıklı sergi, Lotte Laub küratörlüğünde Burçak Bingöl, Antonio Cosentino, Itamar Gov, Zeynep Kayan, Sim Chi Yin ve Simon Wachsmuth’un eserlerini bir araya getiriyor. Sergide sunulan eserler, sanatçıların geçmişi kendine has görme biçimlerini ortaya koymanın yanı sıra geçmişin bugünde-oluşunu bastırma ya da kaldırıp atma girişimlerine karşı oyuna dahil olarak hayatını kaybedenlerin fiziksel yokluğu için bir mekânda bir araya geliyor.
İşler Değişti / Grup sergisi
5 Mart – 9 Nisan, Mixer
Mixer, 2019 yılında başlattığı LENS serisinin bu yıl fotoğrafa odaklanan 3. edisyonunda Cemre Yeşil Gönenli ’nin küratörlüğünde Ekin Çekiç, Ali Beşikçi, Melike Koçak, Bade Turgut, Bartu Kaan Özdişçi, Kıvılcım S. Güngörün, Berk Kır, Lina İrem Arditty, Anı Ekin Özdemir, Cansu Yıldıran, Bora Şekerci ve Çağla Demirbaş’ın işlerini bir araya getiriyor. Sergi, post pandemi dünyasında değişen, dönüşen toplumsal bir ruh halini ve bu ruh halinin genç kuşak üzerindeki etkisini araştırıyor.
Birbirimizin Huzurunda / Grup sergisi
12 Mart – 2 Nisan, KOLİ Art Space
Küratörlüğünü Melis Bektaş’ın üstlendiği “Birbirimizin Huzurunda”, bedenin kamusallığını kırılganlık ve birliktelik ihtimalleri üzerinden yeniden düşünmeye alan açıyor. Sergide beraber co., Pelin Çağlar, Umut Erbaş ve Mihriban Tandoğan’ın işleri yer alıyor.
Original by Nature / Grup sergisi
1 – 22 Mart, Mercado
Yeni nesil sanat ve tasarım platformu Mercado’nun hayata geçirdiği, iklim krizi karşısında kentsel tarım önerisini odağına alan “Original by Nature” adlı sergide cam sanatçısı Egemen Kemal Vuruşan, dijital sanatçı Ecem Dilan Köse ve sürdürülebilir üretimi odağına alan Ek Biç Ye İç sosyal girişimi yer alıyor.
SOLO SERGİLER
Alpin Arda Bağcık / Paranoid Fanteziler, Sahici Entrikalar
26 Şubat – 30 Nisan, Zilberman İstanbul
“Paranoid Fanteziler, Sahici Entrikalar” insan sağlığı üzerine kurulan komplo teorilerine yoğunlaşıyor. Sanatçının önceki çalışmaları bilgi üretiminin hızını ve sahiciliğini medya, iktidar ve güç ilişkileri üzerinden sorguluyor ve hakikat sonrası döneme işaret ediyordu. Bu sergide ise hakikat sonrası çağın bir getirisi ve önemli bir kolu olarak kabul edilen komplo teorilerini odağına alıyor.
Metin Alper Kurt / Kağıt, Taş, Zaman
17 Mart – 30 Nisan, x-ist
“Kağıt, Taş, Zaman”, Metin Alper Kurt’un nesnelerin halleri üzerindeki akışkanlık, hassasiyet ve yumuşaklığı vurgulamak amacıyla dönüşüm anlarındaki spontan görünümlerini ele aldığı eserlerden oluşuyor. Hikâye anlatıcılığı yerine bütünün parçaları aracılığıyla zamanın kendisinden çok anlarına odaklanan Kurt; fragmanlarının imgelerini, kullandığı malzeme olan mermer aracılığıyla yansıtıyor.
Hacer Kıroğlu & Egemen Tuncer / Bounding Box
12 Mart – 30 Nisan, Pilot Galeri
Hacer Kıroğlu ve Egemen Tuncer’in birlikte hazırladıkları “Bounding Box” isimli sergi, bağlamını sanatçı olma hali üzerinden kurguluyor; sanatçıların sanat mekânları ve sanat kurumlarıyla olan ilişkilerini güncel sanat sergilerinin çeşitli dinamikleri üzerinden inceliyor. Sergide videodan heykele, objelerden çizimlere pek çok farklı medyum kullanılarak üretilen eserler yer alıyor.
Şant Mengücek / Haze on the Horizon
18 Mart – 23 Nisan, Martch Art Project
Şant Mengücek son dönem üretimleriyle toplumsal olan, sosyal-politik olan, maddi olan ve manevi olan arasında oluşan gerilimli hattaki sıradanların yolcuğunu anlatıyor. Yaşamın ilk anından son anına uzanan, geçmiş ve gelecek arasındaki gidiş gelişte bireyden koparılan ve bireye yüklenenlerin yansımasını, kişinin öz varlığından kalan parçalarda ufku arayarak aktarıyor. Ufuktaki pusun ardında nevi şahsına münhasır olan, sıkışmışlığın sınırlarından kurtulanlar beliriyor.
Medine İrak / Yapı Kabuğu
3 Mart – 30 Nisan, Simbart Projects
Medine İrak’ın “Yapı Kabuğu” adlı sergisi Ani Harabeleri, İstanbul Su Kemerleri, Yedikule Surları ve Bostanlar olmak üzere birkaç tarihi yapıtaşı üzerine oturuyor ve bu yapıların çevresiyle kurduğu ekolojik ilişkiyi ele alıyor. Çalışmaların her biri, taşlar, bitkiler, diğer organizmalar ile insan emeğiyle inşa edilmiş yapıların birbirlerine eklemlenerek oluşturduğu ekosisteme odaklanıyor.
Serdar Kaynak / Meşakkat
05 – 27 Mart, C.A.M. Galeri
Serdar Kaynak, terk edilmiş yaşam alanı olarak düşünülen doğal yuvaları, insan bedeninin ekosistem ile ilişkilendirilmesi, insanların doğayı koruma mücadelesi ve onunla bütünleşme çabasını odağına alan sergisinde, arıların petek formunu strüktürel bir dille ele alıyor.
Candan İşcan / Gereğinden Fazla
9 Mart – 9 Nisan, Büyükdere35
1Duvar Sergileri kapsamında gerçekleşen “Gereğinden Fazla” başlıklı sergisinde Candan İşcan, görünüşte apaçık olan natürmort ve portre geleneklerini çıkış noktalarının aksine kullanıyor. Lowbrow’a, popüler ve alt kültüre göz kırpan görüntülerle gündelik hayata ve doğaya ait görüntüleri gerçek dışı bir biçimde kurguladığı yağlı boya resimleri ve taş baskılarını içeren sergi, seyirciyi bakmaya ve sorgulayan zihnini aradan çıkarmaya davet ediyor.
Barış Elçin & Işıl Çelik / Kendi Kendinin Gardiyanı
3 Mart – 16 Nisan / KRANK Art Gallery
“Kendi Kendinin Gardiyanı” sergisi gündelik hayatın parçası haline gelen gözetleme uygulamalarını mercek altına alıyor. Eserler gözetleme eyleminde belli bir asimetrinin git gide kaybolarak, gözetlemenin toplumsallaşma ve yaygınlaşma bağlamlarına odaklanıyor.
Mehmet & Kazım / Bad and Boujee
3 Mart – 9 Nisan, PİLEVNELİ Dolapdere
Mehmet & Kazım’ın Türkiye’deki ilk kişisel sergisi “Bad and Boujee”, aynı zamanda ressam ikilisinin çok yönlü sanatsal pratiğine kapsamlı bir bakış sunuyor. Resimsel sorunları inceleyen ikili bu sergide, mekânsal yerleştirmeler, duvar resimleri, dijital olarak boyanmış görüntüler veya animasyonlu sanal gerçeklik videoları aracılığıyla resmi tuvalin ötesine taşıyor.
DEVAM EDENLER
Kemal Seyhan / FUTUREGARDEN
26 Şubat – 23 Nisan, Pi Artworks İstanbul
Mekâna özgü bir müdahale olarak tasarlanan “Futuregarden” adlı sergi, günlük zaman deneyiminde karmaşık heykelsi ve mimari dönüşümler ortaya koyuyor. Sergide renk alanı, soyutlama ve pür maddesellik arasında konumlanan, Kemal Seyhan’ın geçtiğimiz 10 yılın öncesi döneme ait, kendine özgü siyah ve gri resimleri yer alıyor.
Deniz Aktaş / Tesadüfi Bir Kronolojinin 76 Parçası
26 Şubat – 9 Nisan, artSümer
Deniz Aktaş’ın artSümer’deki ikinci kişisel sergisi olan “Tesadüfi Bir Kronolojinin 76 Parçası”, adını Michael Haneke’nin “Tesadüfi Bir Kronolojinin 71 Parçası” filminden ilhamla alıyor. Sanatçı eserlerinde kent hafızasında yer eden travmaları insan ve mekân ilişkisi üzerinden irdeliyor. Serginin küratörlüğünü Duygu Demir üstleniyor.
Ani Çelik Arevyan / Şeffaf Kabuk
25 Şubat – 2 Nisan, Galeri Nev İstanbul
Ani Çelik Arevyan’ın erken dönem fotoğraflarını güncel yorumuyla ele alarak yeni işleriyle buluşturduğu sergisi, eserlerini şekillendiren ışık kullanımı, dualite, bitki ve insan bedeni arasındaki özdeşlik ve malzemenin tekrarı gibi unsurları mekânsal bir kurguda okumaya olanak tanıyor. Sergide, fotoğrafların yanı sıra bir de yerleştirme yer alıyor.
Ayşe Erkmen /Israr
24 Şubat – 27 Mart, Dirimart
Dirimart’taki ilk kişisel sergisi “Kıpraşım”da (2017) Erkmen, galeri mekânının beyaz küp olmasını sağlayan sonradan eklenmiş duvarlarına ve mekânın kirişli tavanlarına odaklanmıştı. İki sabit duvarın üzerindeki alçıpanlar, farklı boylarda dikdörtgen alanlara bölünüp sökülmüş ve tepedeki kirişlere asılmıştı. “Israr” sergisinde bir önceki sergide tavandan asılan alçıpan paneller, bu sefer altmış dört farklı renge büründürülüp duvarlara asılıyor. Böylelikle alçıpanlar beş yıl önce terk ettikleri mekâna geri dönüyorlar.
1945’ten Bugüne Fransa ve Dünya: Görsellerle Diplomasi Tarihi / Arşiv sergisi
18 Şubat -10 Nisan, Institut français İstanbul
Fransız Diplomatik Arşivleri tarafından hazırlanan sergide 1945’ten bugüne önemli tarihi olaylardan bir seçki daha önce yayımlanmamış arşiv belgeleri ve çizer görselleri ile birlikte yer alıyor. Sergi, 1945 yılında Birleşmiş Milletler’in kuruluşundan 2015’teki Paris İklim Sözleşmesi’ne kadar çağdaş dünyayı alt üst eden ve diplomasi tarihine damga vurmuş Soğuk Savaş, sömürgeciliğin sona ermesi, krizler ve devrimler, Berlin Duvarı’nın yıkılması, iklim krizi gibi olaylardan çeşitli kesitler sunuyor.