Gündem

Yeni çıkan sanat kitapları

Sanatçı monografileri, sanatçı kitapları, sergi katalogları ve kültür kitapları… Argonotlar olarak sanat ve kültür kitaplarını derlemeye devam ediyoruz. Karşınızda son birkaç ayın öne çıkan sanat kitapları.

Okuma listenizi kolayca hazırlayabilmeniz için Argonotlar düzenli aralıklarla öne çıkan sanat kitaplarını bir araya getiriyor. Siz de kitaplarınızın önümüzdeki aylarda bu listede yer alması için bizimle info@argonotlar.com üzerinden iletişime geçebilirsiniz.

SANATÇI KİTAPLARI

Füsun Onur: Evvel Zaman İçinde…

Heykeltıraş ve enstalasyon sanatçısı Füsun Onur’un bu yıl Venedik Bienali Türkiye Pavyonu’ndaki sergisine eşlik eden monografisi Füsun Onur: Evvel Zaman İçinde, Yapı Kredi Yayınları tarafından, İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) işbirliğiyle yayımlandı. Sanatçı hakkında şimdiye kadar hazırlanmış en kapsamlı yayın niteliği taşıyan kitap, sanatçının yeni üretimlerinin yanı sıra, sanat yaşamına dair kapsamlı bir perspektif sunuyor.

Bige Örer ve Nilüfer Şaşmazer’in eş editörlüğünde gerçekleşen yayın, anlatı ve dolaylı otobiyografik referanslarla yüklü eserlerin neredeyse tümünü belgelendiriyor. Ayrıca kitap, Onur’un sanatsal pratiğini küratörlerin, sanat tarihçilerinin ve araştırmacıların yazılarıyla ele alıyor. Kitap 20’si spesifik eserlere odaklanan kısa eser okumaları ve altısı daha uzun sayılabilecek toplam 26 metinden oluşuyor. Yazarlar arasında Anne Barlow, Carolyn Christov-Bakargiev, Necmi Sönmez, Ahu Antmen, İz Öztat, Hera Büyüktaşçıyan, Leyla Gediz, Iwona Blazwick’in de içinde bulunduğu birçok isim yer alıyor.

Onagöre Kitapları

2005 yılından beri aktif olarak sanatçı yayınlarıyla kültür-sanat ortamına katkıda bulunan Onagöre, üretimleriyle sanatçıları desteklemeye devam ediyor. Onagöre’nin geçtiğimiz aylarda yayınladığı beş kitabı ele alıyoruz.

Sanatçı ve tasarımcı Kibele Yarman’ın yeni kitabı The Importance of an Afternoon Nap at the Paperwork Hotel, okuyucuyu dingin bir okumaya ve takip eden tatlı bir şekerlemeye davet ediyor. Yarman kitabı hakkında okuyucularına bir not bırakıyor: “Bu kitabın sözleri bir oturuşta yazıldı ve bu nedenle yine bir oturuşta, tercihen bir öğleden sonra, şekerleme için vakit bırakacak şekilde, tüketilmesi tavsiye edilir.”

Ekin Kano ve Deniz Kırkalı’nın 2020’den beri süregelen ortak üretimine dayanan Otomy, ikisinin de araştırma ve pratiklerinin bel kemiğini oluşturan bedene, bedenin içi, dışı, sınırları, maddeselliği, çürümesi, sızması ve dönüşmesi üzerinden bir mecra, form ve materyal olarak resme olan ilgilerinin somutlaşmış halini sunuyor. Kitap, farklı bedenlerin içine yolculuk fırsatı sunuyor, bedeni katman katman açıyor ve onu bir bilgi üretme alanı, işbirliği mekanı ve ilişkilenme fırsatı olarak ele alıyor.

2021 Border_less Kitap Fonu ile üretilen ve ciltli versiyonu Barın Yazı & Cilt Atölyesi desteğiyle yayımlananTalveg, Ceminay Kara ve Oğuzhan İzmir’in Meriç Nehri çevresinde yürüttükleri geziler ve peyzaj incelemelerine dayanıyor. Kitap, Türkiye-Yunanistan sınırında bir çizgi olarak tanıdığımız Meriç Nehri’nin aslında nasıl çok boyutlu bir ağlar örgüsü olduğunu ortaya çıkarırken, kendisine atanan sınır görevini pek de umursamayan Meriç’i, hem insanlar arası hem de insan ve insan-dışı arasındaki gerilimlerin odağında bir karakter olarak okuyucuya sunuyor.

Onagöre’nin İstanbul üzerine çok ciltli yayın projesi Tefrika İstanbul’un ikinci cildi Duble Lasmit, Kıvılcım Sir Güngörün’ün fotoğraflarını Bora Başkan’ın kapak illüstrasyonu ile sunuyor. Kitapta, milenyallerin gözünden geceden gündüze, sokaktan partilerine uzanan İstanbul’u resmeden Güngörün’ün fotoğrafları yer alıyor. Tefrika İstanbul’un 7 bölüm olarak yayınlanması planlanıyor. Serinin farklı ciltlerin birbirine bağlanabilmesi için her cildinin tasarımında ekstra bir sayfa bulunmakta.

4 / 7

Son olarak, Ali Beşikçi’nin fotoğraf kitabı Fantazm, sanatçının kendi pratiğiyle ilişkisini sorguladığı serüvenini okuyucuyla buluşturuyor. Sanatçının eski film rulolarında keşfettiği belirsiz bir fotoğraftan ilhamla oluşturduğu seçkisi Bülent Erkmen’in tasarımıyla sunulmuş.

I Prefer N-N-Not To

Norgunk tarafından yayımlanan I Prefer N-N-Not To, sanatçı Ayşe Erkmen’in Dirimart sanat galerisinde beş yıl arayla (2017-2022) açtığı iki sergi üzerine Cem İleri tarafından kaleme alınıyor. Kitap, yazarın tercihi üzerine kekeleyerek yazılmış bir metin sunuyor. Yazar, takılmanın, tekrar etmenin, ısrar etmenin kekemesi bir işi görünür kılmak için ona öykünmeyi, onu taklit etmeyi, onu kendi yazısında tekrar etmeyi uygun görüyor. Ayşe Erkmen ise, Türkçe ve İngilizce olarak 500 adet basılan kitabın kapağında küçük bir eskiziyle yer alıyor.

“Cem İleri, Israr sergisine eşlik metni Herman Melville, Roland Barthes ve Gilles Deleuze’ün dile olan yaklaşımları üzerinden formülize ediyor. Bir yazar olarak inşa ettiği bu referans dünyası, Ayşe Erkmen’in Kıpraşım Ripple ve Israr sergileri üzerinden açığa çıkıyor. Barthes’ın Yazı Üzerine Çeşitlenmeler ve Deleuze’ün Kritik ve Klinik başlıklı metinlerindeki diliyle, Ayşe Erkmen’in mekânsal yaklaşımını eşleştiriyor. Yine Ayşe Erkmen’in sanat pratiği aracılığıyla “bir tür dilsel formül”ün izini sürüyor.”

SERGİ KATALOGLARI

​​Family Matters: Conversations about Old Spirits, the Question of Belonging, and Complementary Spaces

Saha desteğiyle yayımlanan Family Matters, Conversations about Old Spirits, the Question of Belonging, and Complementary Spaces, Alman, Yunan ve Türkiyeli sanatçı Viron Erol Vert’in son on iki yılda Berlin, İstanbul ve Atina’da ürettiği çalışmalarının arasındaki kesiti belgeliyor. Kristina Kramer ve Didem Yazıcı editörlüğünde hazırlanan kitapta Vert’in sanatsal pratiği, farklı kültürler, malzemeler, diller, ifade biçimleri, bakış açıları ve yaşam yaklaşımlarının bağlantı ve çatışma noktalarını bir araya getiriliyor, arada kalmışlık durumu ve atmosferiyle birleştirerek melez bir kimlik kavramı oluşturuluyor.

Memento İstanbul: Hristoff Aile Arşivi

Temelini üç nesil sanatçı bir ailenin yıllar içinde biriktirdiği fotoğraflar, resimler, kişisel eşyalar ve objelerden alan Memento İstanbul: Hristoff Aile Arşivi sergisine ev sahipliği yapan Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, sergi için hazırlanan aynı isimli katalogu yayımladı. Bir ailenin olduğu kadar, bir şehrin de tarihine mercek tutmayı amaçlayan “Memento İstanbul: Hristoff Aile Arşivi” katalogunda Selçuk Altun’un Peter Hristoff’un sanatına ve geçmiş sergilere dair yazısı, Ivana Jevtić İstanbul’daki Bulgar köklerine dair kapsamlı makalesi, Zeynep Çelik’in Hristoff Arşivi’ne dair incelemesi ve sanatçı Peter Hristoff’un ailesinin İstanbul’a temas eden tarihini anlattığı kapsamlı bir değerlendirmeleri yer alıyor. Arşivde yer alan kartpostal, resim, efemera ve fotoğraflar bir ailenin köklerini saldığı şehirle olan nostalji ve duygusallıkla harmanlanmış hikâyesini anlatıyor.

Baharın Gelişi, Normandiya, 2022

Sakıp Sabancı Müzesi’nde devam eden David Hockney’in Baharın Gelişi, Normandiya, 2020 sergisi vesilesiyle hazırlanan katalogda yazar William Boyd’un sergi hakkında bir makalesi ve Edith Devaney’in sanatçıyla yaptığı bir söyleli yer alıyor.

SANAT KİTAPLARI

Locus Solus

Arter Arka Plan başlıklı yayın dizisinin dördüncü kitabı olarak yayımlanan ve sergiyle aynı ismi taşıyan kitapta, serginin arka planındaki düşüncelerden ve kurgulanma sürecinden hareketle seçilerek özgün bir kurguyla bir araya getirilen metinler, imajlar ve bu yayın için üretilmiş yeni çalışmalar yer alıyor. Küratörlüğünü Selen Ansen’in üstlendiği serginin kitabında yitik yerler, bilinçdışı manzaralar, yabancı topraklar, hayali mekânlar, buralar, oralar ve yok-yerler, mucizevi diyarlar, göksel, yerüstü ve yeraltı âlemlerle ilintili metinlerle birlikte Sena Başöz, Pascal Janovjak ve Su Pola’nın özel olarak kaleme alınmış denemelerine yer veriliyor.

Batı Resminin Yedi Yüzyılı: Geleceği Müjdeleyen 60 Tablo

20’nci yüzyılın önemli entelektüellerinden, Fransız düşünür ve yazar Roger Garaudy’nin Müslüman olmadan sekiz yıl önce yazdığı Batı Resminin Yedi Yüzyılı/ Geleceği Müjdeleyen 60 Tablo kitabı Cemal Aydın’ın çevirisiyle Kopernik Kitap tarafından yayımlandı. Garaudy kitapta, 60 tabloyu ele alarak Batı resminin yedi yüzyıllık serüvenini ve tablolara yansıyan Batı toplumunun düşünsel yapısını inceliyor. Mercek altına aldığı her tabloyu en ince ayrıntısına kadar inceyelen Garaudy, ‘Tablonun çıktığı anlar’ diye ayrı bir başlıkla dönemin felsefi akımları, düşünce, edebiyat ve sosyal yapısında gerçekleşen değişimleri okuyucusuna aktarıyor.Yedi yüzyıl boyunca değişip gelişen toplum hayatını, felsefesini, tekniğini, dünya görüşünü çok çarpıcı bilgi ve belgelerle sunuyor.

Bu Resim Ne Anlatıyor? Alegori

İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları’nın Bu resim ne anlatıyor? sorusuna yanıt arayan kitap dizisinin dördüncüsünde yazar Zerrin İren Boynudelik, geç ortaçağ, Rönesans ve Barok dönemlerde yapılan, kompozisyon, içerik ve anlam bakımından zengin ama bir o kadar da karmaşık ve yanlış anlamalara müsait alan olan alegori konulu resimleri inceliyor. Kitapta, toplamda yüz seksen üç örnek üzerinden alegorik anlatımların en çok kullanıldığı alanlar olarak, erdem ve günahlar (kötü huylar), özgür sanatlar, esin perileri (müzler), duyular, elementler, mevsimler ve ayların konu edildiği resimlerdeki saklı anlamlar açığa çıkarılıyor.

Otoportre

Eserleri British Museum’dan Metropolitan Müzesi’ne kadar dünyanın önde gelen koleksiyonlarının da arasında yer alan, Britanya’nın en önemli çağdaş ressamlarından biri olan Celia Paul’un 2019 yılında kaleme aldığı Otoportre, Mine Haydaroğlu çevirisiyle Yapı Kredi Yayınları’ndan çıktı. Sanat yolculuğu, beslenme alanları ve yaşamı anlamlandırışa değinen bu kitapta Paul, bir nevi yaşamının dökümünü çıkarıyor. Ayrıca, hocası, gençlik yıllarındaki sevgilisi ve çocuğunun babası Lucian Freud’la ilişkisine, gençliğine ve sanatını kurduğu günleri de ele alıyor. Samimi anlatısıyla kendi kendisini konu eden ressam, güçlü bir sanatçı portresi yaratıyor.

Sanat ve Nesneler

“Nesne Yönelimli Ontoloji” felsefesini geliştiren Amerikalı felsefeci Graham Harman’ın Sanat ve Nesneler başlıklı kitabı, Oğuz Karayemiş’in çevirisiyle Ayrıntı Yayınları tarafından yayımlandı. Harman kitabında, 1990’larda Martin Heiddeger’in Varlık ve Zaman eserindeki “alet analizi”nin sunduğu perspektif üzerine çalışmalarıyla başlayan “ilişkilerinden ve bileşenlerinden özerk nesne” kavrayışını bu sefer sanat alanına taşıyor. Postmodernizmin bir eleştirisini de içeren bu kitapta yazar, biçimciliği yeniden ele alırken, sanat ontolojisi alanında yeni bir gerçekçiliği, seyirci ve eserin kaynaşmasıyla oluşan yepyeni bir nesne tanımlamasını sunuyor ve “tuhaf biçimcilik” olarak tanımlıyor.

Çağdaş Resmin Dervişi: Murat SinkilYaşamı ve Sanatı

Sanat Tarihçisi Nergis Abıyeva’nın kaleme aldığı bu monografi çalışması Murat Sinkil’in bir sanatçı olarak ilkelerini, eserlerini, sanat anlayışını, kısaca dünyasını ortaya koyarken bir yandan da Sinkil’in Türkiye sanat tarihindeki yerini belirginleştirmeyi hedefliyor. Kelepir Kitabevi etiketiyle yayımlanan Çağdaş Resmin Dervişi: Murat Sinkil-Yaşamı ve Sanatı 1980’li, 90’lı yıllarda İstanbul sanat ortamında var olmanın zorlukları nelerdi, Murat Sinkil’in varoluşu, sanatçı kişiliği, sanatçının yapıtlarını satması/satmaması, gizlemesi/göstermesi gibi açılardan ne ifade eder, Sinkil’in üretimi, sanat tarihi yazımına ve sanat tarihinde kanon perspektifine yani popülerleşen, tekrarlanan, yüceltilen sanatçıları merkeze alan bakış açısına ne tür öneriler sunabilir gibi sorular etrafında şekilleniyor.

Türk Sanatının Büyük Ustaları

Geçtiğimiz aylarda Hayalperest Yayınevi’nin hazırladığı “Türk Sanatının Büyük Ustaları” başlıklı serisinine üç yeni kitap daha eklendi. Serinin üçüncü kitabı yalnızca Türk resim sanatı tarihine değil, güzel sanatlar eğitiminin, arkeoloji biliminin ve müzeciliğin gelişim sürecine de büyük katkıda bulunan Osman Hamdi Bey’e odaklanıyor ve ressamın üretken yaşamından kesitler sunuyor. Kitap, eserleriyle ve yaşantısıyla halen pek çok araştırmacının ilgi odağında yer alan ressamın Eskihisar’ın huzurlu ortamında doğayla, mahallesinin esnafıyla, ailesiyle dingin bir yaşam geçirmekten hoşlanan aile babası kimliğiyle de okuyucularını buluşturuyor.

Serinin dördüncü kitabı ise ölçülü ve mülayim kişiliğiyle kendini resme adamış bir sanatçı Halil Paşa’nın yaşamını mercek altına alıyor. Kitap, en yakın dostları arasında yer alan Mehmet Âkif Ersoy ile şiir, aynı zamanda hısımı olan Recaizade Mahmud Ekrem ile nesir üzerine derin sohbetler yapan, Türk edebiyatının ilk gerçekçi roman örneği olan Araba Sevdası’nın tefrikasını resimleyen Halil Paşa’nın entelektüel, eğitimci ve çalışkan kişiliğinin anlaşılmasını sağlıyor. Aynı zamanda Halil Paşa’nın kentlerle insanlar arasındaki bağlara dair görüşlerinden kesitler sunarak okurun manzara ve anıtsal figürlere bakma deneyimini pekiştiriyor.

Serinin beşinci kitabında ise, İstanbul’un Üsküdar semtinin tarihi kişiliklerinden biri olan Hoca Ali Rıza’nın yaşamından kesitler sunuyor. Kitap, müziğe de büyük ilgisi olan, ince düşünen bir ressam olan Hoca Ali Rıza’nın manzara resmine yaklaşımını hem felsefi hem de teknik yönlerden inceliyor. Okur; Kız Kulesi’nden Kandilli’ye, Tarabya’dan İstanbul’un önemli kamusal alanlarından kahvehanelere, ada manzaralarından mehtaplı gecelere uzanan bu yolculuğa çıkarak, ressam Hoca Ali Rıza’nın iç dünyasıyla bağ kuruyor.

Sanat Üretimi Form ve Anlam

Terry Barrett tarafından yazılan Sanat Üretimi: Form ve Anlam, Hayalperest Yayınevi tarafından yayımlandı. Kitapta Barrett, sanat yaratım süreci ile anlam yaratım süreci arasındaki karșılıklı ilișkiye −anlatımcı içeriğe, çıkarıma ya da çalıșmanın amacına− odaklanıyor. İçeriğin, malzemenin, tekniğin, formun, sürecin ve bağlamın bir sanat yapıtı üretirken birbirleriyle nasıl bir etkileșime girdiklerini inceleyen yazar Barrett, sanatın ve tasarımın biçimsel unsurları ve ilkelerine ilișkin kapsamlı bir tartıșma açmanın ve sanatı yorumlamaya yönelik bir kılavuz olușturuyor. Sanat yapıtlarının form ve anlamlarını multimedya, yerleștirme, performans gibi çağdaș yaklașımlara ağırlık vererek araștıran kitap, postmodernizm ile çokkültürlülük üzerinden sanatçıların yaratıcı pratiklerine ışık tutuyor.

Neden hiç büyük kadın sanatçı yok?

Linda Nochlin’in bir dönüm noktası olarak feminist sanat tarihinin temellerini atan Neden hiç kadın sanatçı yok? makalesi, sanat olgusunu algılamamızda hâlâ önemli bir yere sahip. Bu etkili makale, tek başına kitap halinde basılan bu yıldönümü baskısında yazarın kendi makalesini değerlendirdiği “Otuz Yıl Sonra” makalesiyle birlikte yayımlanıyor. Feminist, queer, ırk ve postkolonyal kuram ve çalışmalarının filizlenip yayıldığı bir dönemde “Otuz Yıl Sonra” makalesi yepyeni bir kanonun ortaya çıkışına dair çarpıcı bir değerlendirme. Ahu Antmen tarafından çevrilen kitapta ayrıca Antmen’in Türkçe baskı için kaleme aldığı önsöz de yer alıyor.

Kültür. Sanat. Yönetim

Akademisyen, küratör ve sanat yazarı Marcus Graf ile sosyal inovasyon, bilim ve toplum ilişkisi, kültür yönetimi alanlarında araştırmalarını sürdüren yazar Ali Güney’in editörlüğünü yaptığı Kültür. Sanat. Yönetim. kitabı Ketebe Yayınları’ndan çıktı. Kitap, sanat ve kültür yönetimi pratiğini, kurumsal sanat yönetimi ve proje yönetimi bağlamında ele alırken kültürün kompleks yapısı, karmaşık bağlantılar arasındaki ağları ve bu bağlamda kültürün yönetimi konusuna ışık tutmayı hedefliyor.

Alanda çalışmalar yapan uzmanları bir araya getiren kitapta, Gökçe Dervişoğlu Okandan, Ebru Yetişkin, Rıdvan Gölcük, Murat Balkara, Mahir Namur, Aylin Seçkin, Ayşe H. Köksal, Ceren Güneröz, Mustafa Kaya, Eda Göknar, Bige Örer, Bengü Gün, Melike Bayık, Suzan Duygu Bedir Erişti, Hatice Utkan Özden, S. Nazlı Ustaoğlu Koyun, Burak Erhan Güngörmüş, Rumeysa Kiger, Uraz Kaspar, Şevket Cem Onat’ın yazdığı bölümler yer alıyor.

Fotoğrafın Estetiği: Kaybolan ve Geriye Kalan

Fotoğraf estetiğinde uzmanlaşmış Fransız filozof ve sanat eleştirmeni François Soulage’in Fotoğrafın Estetiği: Kaybolan ve Geriye Kalan adlı kitabı, Espas Kuram Sanat Yayınları tarafından Türkçe’ye çevrildi. 1998’deki ilk baskısından bu yana çokça dile çevrilmiş ve alanında temel bir kaynak niteliği taşıyan bu kitap fotoğraf estetiğinin ana hatlarını belirliyor. Çokça fotoğrafın analizine dayanan bu çalışma, estetik, felsefe ve psikanaliz ışığında geliştirilen yeni kavramların tanımlıyor. Özellikle 1980’ler sonrası fotoğrafın geçirdiği dönüşümler ve genel anlamda sanat ve edebiyatla ilişkisinin de ele alındığı kitapta yazar, fotoğrafın teknik bir iş olmaktan çıkarak nasıl sanat haline geldiğini ve çağdaş sanat içindeki konumunu sorguluyor.

Fotoğraf: Anahtar Kavramlar

Türkiye Fotoğraf Sanatı Federasyonu desteği ile Espas Kuram Sanat Yayınları tarafından Türkçe’ye çevrilen Fotoğraf: Anahtar Kavramlar kitabı (2. baskı), fotoğraf çalışmasına etraflı ve kapsamlı bir giriş niteliği taşıyor. Fotoğraf türlerine genel bir bakışın ana hatlarını çizen David Bate, çeşitli pratiklerin nasıl temel kuramsal modelleri kodlayabileceğini ve yorumlayabileceğini mercek altına alıyor. Türkçe’ye çevrilen ikinci basımında kitap, snapshot’lar ve bakma eylemi üzerine iki yeni bölüm de içeriyor. Gözden geçirilmiş ve genişletilmiş bölümler, ilk basımın üç katından da fazla fotoğrafla desteklenerek güncel pratikleri daha ayrıntılı olarak inceliyor.

Modern Sanatta Amerikan Mucizesi

Sanatçı Bedri Baykam tarafından kurulan Piramid Sanat, Zafer Kalfa tarafından kaleme alınan Modern Sanatta Amerikan Mucizesi adlı kitabı yayınladı. Yazar, Amerikan soyut resmi ve sanatçılarının sıklıkla bahsedildiği bir sanat ortamına sahip olan Türkiye’de, bu dönem hakkında yeterli yayının mevcut olmadığından yola çıkarak, bu boşluğu doldurmayı hedeflemiş. Halihazırda Soyut Dışavurumculuğa tutkusu olduğundan, yazar Kalfa, yayını hazırlarken defalarca New York’u ziyaret ediyor ve çokça belgeyi inceliyor. Amerikan resminin kökenlerinden Avrupa sanatı ile ilişkilerine, Soyut Dışavurumculuğun hızlı yükselişinden Pop Art’ın doğumuna kadar pek çok konuya değinen Kalfa, kitabında 20. yüzyıl sanat tarihini mercek altına alıyor.

Uygarlığın Ayak İzleri – Batı Resim Sanatında Mitoloji

Tarihli Sanat adlı internet sitesi ve sosyal medyada “Sanatın Tarihi” rumuzuyla yaptığı paylaşımlarla tanınan sanat tarihçisi Celil Sadık’ın Uygarlığın Ayak İzleri serisinin dördüncü kitabı Batı Resim Sanatında Mitoloji Epsilon tarafından yayınlandı. Kitapta “Mitolojik resimler nasıl okunur?” sorusuna yanıt arayan Sadık, mitolojinin farklı dönemlerde ne amaçlarla kullanıldığını aktarıyor ve ilhamını mitolojik anlatılardan alan resimleri tanıyıp okumayı kolaylaştıracak bir anlatı sunuyor. Kitap, dinin görsel bir dile dönüşerek halka neler anlatabileceğini göstermenin yanı sıra Hıristiyanların, Antik Pagan inanışlarını kendi dinlerine, resimlerine ve günlük yaşamlarına nasıl adapte ettiklerini ele alıyor.

KÜLTÜR KİTAPLARI

Sabit Değişiklikler, Dinamik Aralıklar

Türkiye’de araştırma ve sanat çalışmalarına dair referans kaynakları oluşturmak amacıyla Avto’nun hayata geçirdiği derleme yayın serisinin ilk kitabı Sabit Değişiklikler, Dinamik Aralıklar yayımlandı. 2021’de AVTO’da gerçekleşen sergisiyle aynı başlığı taşıyan yayın, yayına hazırlayan Burak Kabadayı’nın çalışmasının doğrudan veya dolaylı olarak referans aldığı konu veya soruları ele alıyor. Tarih, sanat, sosyoloji, cinsiyet çalışmaları, edebiyat, fizik ve mimarlık alanlarından farklı perspektifler sunan derlemede Ekin Can Göksoy, Ezgi Hamzaçebi, Gökhan Kodalak, Giulia Mengozzi, Uğur Tanyeli, Burçin Ünlü ve Şahinde Yavuz’un yazıları ile Sergen Şehitoğlu’na ait bir sanat yapıtı bulunuyor.

Semahat Arsel – Kuşaktan Kuşağa

Vehbi Koç’un kızı Semahat Arsel’in Kuşaktan Kuşağa adlı anı kitabı Yapı Kredi Yayınları’ndan çıktı. Kitap; Ankara’nın tarihçesi ve önemini, Türkiye Cumhuriyeti’nin başkenti olduktan sonraki gelişimini, örf ve âdetlerini, gelenek ve göreneklerini gelecek nesillere aktarmayı amaçlıyor. Kitapta Arsel, Ankara’da bağ evindeki çocukluğundan başlayarak İstanbul’a uzanan yaşamını samimi bir dille anlatıyor. Ayrıca, Koç ailesinin iki şehirde farklılaşan yaşam tarzlarına, aile kültürüne, anlayış ve tutumlarına değiniyor. Arsel’in anıları, dönemin Türkiye’sinden de bir resim sunuyor. Kitabın kapağında ise Semahat Arsel ile kardeşi Rahmi Koç’un doğduğu, mutlu bir çocukluk geçirdiği bu bağ evinin fotoğrafı yer alıyor.

Sylvia Plath – Çizimler

Kırmızı Kedi Yayınları‘nın 500. kitabı olan Sylvia Plath‘ten Çizimler – Mektupları ve Notlarıyla İlknur Özdemir çevirisiyle yayımlandı. Kitap, Sylvia Plath’in Ted Hughes’a ve annesine olan mektuplarıyla beraber yaptığı Amerika, İngiltere, Paris ve İspanya yolculukları sırasında yaptığı çalışmaları içeriyor. Şiirlerindeki temalara aşina olan Plath okuru için bu çizimler, dünyasının, melankolik görsel imgeleminin zenginliğinin kapılarını açıyor.

Zamanımızın Bir Yazarı: John Berger

Joshua Sperling’in Zamanımızın Bir Yazarı: John Berger Özge Özgür’ün çevirisiyle Everest Yayınları’ndan çıktı. Kitapta yazar, 2. Dünya Savaşı sonrasında Avrupa’nın kültür alanında önde gelen figürlerinden biri olan John Berger’ı konu ediyor. Joshua Sperling, yayımlanmamış röportajlardan, elyazmalarından, British Library’de yeni erişime açılmış John Berger Arşivi’nde bulunan belgelerden yararlanarak okuyucuyu kışkırtıcı düşünceleri, çelişkileriyle bu çok yönlü insanın dünyasına davet ediyor.

Derleyen: Ezgi Cemre Er, Kültigin Kağan Akbulut


Daha fazla Argonotlar içeriği için

İlginizi Çekebilir

Söyleşi

Civan Özkanoğlu ile .artSümer'de gerçekleşen ilk kişisel sergisi "Hepimiz Biliyoruz"u konuştuk.

Duyurular

Argonotlar Almanak 2024'ün basılı olarak yayımlanması için başlattığımız destek kampanyasının detayları bağlantıda!

Söyleşi

Uluslararası Sinop Bienali’nin yaratıcı sürecinin merkezinde yer alan Hal kolektif’le, şehirle kurduğu bağlar ve katılımcı bir yaklaşımla gerçekleştirdiği projeler üzerine konuştuk.

Söyleşi

Diclekent’teki yeni mekânları vesilesiyle Merkezkaç Sanat Kolektifi’nden Uğur Orhan’la konuştuk.

© 2020

Exit mobile version