ÖNE ÇIKANLAR
Ve Şimdi İyi Haberler / Koleksiyon sergisi
13 Nisan – 7 Ağustos, Pera Müzesi
Annette ve Peter Nobel’in “Basın Sanatı” adını verdikleri koleksiyondan eserlerle oluşturulan Ve Şimdi İyi Haberler sergisi, 18. yüzyıl sonlarında düzenli gazetecilik faaliyetinin oluşması ve 19. yüzyılda resimli dergilerin basılmasından yola çıkarak kitleselleşen iletişim araçları ve sanat arasındaki diyaloğa odaklanıyor. Alberto Giacometti, Aleksandr Rodchenko, Andy Warhol, Andreas Gursky, Bedri Baykam, David Hockney, Dennis Hopper, Elmgreen & Dragset, Henri Cartier-Bresson, Joseph Beuys, Özlem Günyol & Mustafa Kunt, Le Corbusier, Malevich, Man Ray gibi önemli sanatçıların 300’e yakın eserini bir araya getiren serginin küratörlüğünü Christoph Doswald üstleniyor. 19. yüzyıldan günümüze, medya tarihinde son 150 yılın bilim, kültür ve siyasetteki en can alıcı meselelerini gözler önüne seren sergi, geçtiğimiz 20 yılda yaşanan büyük değişimlere ve bu değişimlerin medya sanatındaki etkilerine ilişkin de önemli ipuçları veriyor.
Locus Solus / Koleksiyon sergisi
31 Mart – 31 Aralık, Arter
Selen Ansen’in doğa fikri etrafında kurguladığı grup sergisi “Locus Solus”, Arter Koleksiyonu’ndan seçilen yapıtlarla, bu sergi için üretilmiş işlerin de aralarında yer aldığı mekâna özgü büyük ölçekli üretimleri bir araya getiriyor. Sergi, merkezine aldığı doğa fikrini yapaylık kavramı üzerinden ve yapay olanın merceğinden incelemeyi amaçlıyor. Sergide Murat Akagündüz, Jananne Al-Ani, Halil Altındere, Maddalena Ambrosio, Yüksel Arslan, Claus Böhmler, Xuefeng Chen, Tacita Dean, Osman Dinç, İnci Eviner, Thomas Geiger, Jytte Høy, Ahmet Doğu İpek, Eva Jospin, Ella Littwitz, Miklós Onucsán, Panamarenko, Sarkis, Yehudit Sasportas, Erinç Seymen, Bülent Şangar, Yaşam Şaşmazer, Cengiz Tekin, Endre Tót, Thu Van Tran, Mariana Vassileva, Werner Zellien’ın yapıtları yer alıyor.
Nermin Er / Işıklar Açılınca
15 Nisan – 21 Mayıs, Galeri Nev İstanbul
Nermin Er’in video ve video enstalasyonlarını bir araya getiren “Işıklar Açılınca”, Senkron Eş Zamanlı Video Sergileri programı kapsamında izleyiciyle buluşuyor. Sergide Er’in “Bir Kent Provası” adlı videosu, video enstalasyon çalışması olan “Yol” ve bir diğer video işi “Bir Akşamüstü Notları” yer alıyor.
Osman Hamdi Bey / Koleksiyon sergisi
1 Nisan (Kalıcı sergi), MSGSÜ İstanbul Resim ve Heykel Müzesi
Osman Hamdi Bey’in eserlerini, diplomalarını, beratlarını ve resim yaparken kullandığı malzemelerini bir araya getiren ve müzenin koleksiyonundan oluşturulan sergi, Prof. Dr. Zeynep İnankur küratörlüğünde gerçekleşiyor. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nin (MSGSÜ), o zamanki adıyla Sanayi-i Nefise Mektebi’nin kurucusu da olan Osman Hamdi Bey’in eserlerinin yanı sıra dünyasının da yansıtıldığı sergi, üniversitenin 140. kuruluş yılı etkinlikleri kapsamında gerçekleşiyor.
SOLO SERGİLER
Shirin Neshat / Land of Dreams
9 Nisan – 22 Mayıs, Dirimart
Shirin Neshat’ın son dönem eserlerini bir araya getiren “Land of Dreams”, Amerika’da Trump yönetimi altında beyaz üstünlüğünün ve göçmenlere yönelik tehdidin bireysel yaşamları nasıl parçaladığını belgeliyor. 111 portre fotoğrafına eşlik eden çift kanallı video yerleştirmesi ve uzun metrajlı filmden oluşan çalışma, çağdaş Amerika’nın portresini çizmeye girişiyor.
Neshat’ın aynı ismi taşıyan filmi de 41. İstanbul Film Festivali kapsamında sergiyle eşzamanlı olarak gösteriliyor.
Volkan Aslan / Yeterince Yer Vardı Fakat Su Yoktu
15 – 30 Nisan, .artSümer
.artSümer Senkron Eş Zamanlı Video Sergileri’ne Volkan Aslan’ın galerideki ilk kişisel sergisi ile katılıyor. Yedi videodan oluşan “Yeterince Yer Vardı Fakat Su Yoktu”, ateş metaforunu merkezine alarak, gündelik hayatın içine sızmış şiddet formlarının özneler üzerinde bıraktığı etkileri anlatıyor.
Temür Köran / Muğlak
19 Nisan – 28 Mayıs, Evin Sanat Galerisi
Temür Köran’ın yeni sergisi “Muğlak”, son sergilerinde de olduğu gibi dünyada ve ülkemizde yaşanan küresel olayların etkilerinin kişide yarattığı duygusal boşluk hissinden yola çıkıyor. Köran’ın vurucu renk kullanımının öne çıktığı tuvallerinde savaş, salgın, göç gibi son yıllarda insanlığı büyük çapta etkileyen kavramların kendisinde yarattığı hislerden yola çıkarak çevresinde ve anılarında var olmuş bireyleri ve nesneleri izleyiciye sunuyor.
Nazlı Khoskhabar / Yuvasında Yuvarlak
2 Nisan – 7 Mayıs, 5533
İranlı sanatçı Nazlı Khoskhabar’ın “Yuvasında Yuvarlak” adlı sergisi, sanatçının bir yetişkinin gözünden ona aktarılan çocukluğunu yeniden kurguladığı parçalı bir anlatıdan oluşuyor. İran’da geçen çocukluğunu babasının kayda aldığı onlarca video kasetten izleyen sanatçı, şu an yaşadığı ülke olan Türkiye’yi henüz çocukken devletin yasakladığı uydu kanallarından, çocukluğunu ise kasetlerdeki videolardan tanıyıp öğrenmesi arasında bir ilişki kuruyor. Sergi, 2 Nisan’dan 7 Mayıs’a dek, Çarşamba’dan Cumartesi’ye 12:00-17:00 saatleri arasında görülebilecek.
Murat Germen / Küresel İkaz
29 Mart- 30 Nisan, Kale Sanat ve Tasarım Merkezi
Çalışmalarında aşırı kentleşmenin etkileri, insanın doğada yarattığı tahribat, küresel ısınma, iklim değişikliği ve su hakları konularına öncelik veren Murat Germen, Küresel İkaz sergisinde buzlarla kaplı kuzey coğrafyalarında çektiği belgesel fotoğraf çalışmalarını bir araya getiriyor. Norveç, Svalbard Adası ve Grönland’da çekilen ve ilk defa sergilenen 17 fotoğrafın yer aldığı sergi belgeleme, arşivleme ve delil toplama üzerinden bellek oluşturmayı hedefliyor.
Can Aytekin / Bugünkü Program
14 Nisan – 21 Mayıs, Versus Art Project
İlham noktasını Yeşilçam’dan, özellikle afişlerden, lobi fotoğraflarından ve sinema fenerlerinden (büyük boyutlu film posterleri) alan sergi, efemera malzemeye odaklanıyor. Yeşilçam’a romantik bir nostalji perspektifinden bakmak yerine bellek üzerinden yaklaşan sanatçı, arşiv tutma ve kayıt alma pratiğine de referans veriyor. Mekâna özgü yerleştirme olarak kurgulanan serginin bütünü sokak ve fuaye betimlemesi ile galeriyi yaşayan bir ortama dönüştürüyor.
Yasemin Kalaycı / Plumbob Refleksi
15 Nisan – 30 Nisan, NOKS Art Space
Yasemin Kalaycı’nın “Plumbob Refleksi” sergisi, Melis Bektaş küratörlüğünde Senkron Eş Zamanlı Video Sergileri kapsamında gerçekleşiyor. Kalaycı, benlik kavramından yola çıkarak ürettiği, çok kanallı video yerleştirmelerden oluşan serisinde, sanal bir dünya içerisinde, bulunduğu mekanı olağan bir alan olarak benimsemiş, nerede olduğunu önemsemeden rutin ihtiyaçlarını yerine getiren bir beden üzerinden yeni ve eski arasındaki belirsiz çizgiyi, insanın yaşama devam etme refleksini hatırlatıyor.
Susan Silas / Evcilleşmemiş
15 Nisan – 30 Nisan, KOLİ Art Space
New York’ta yaşayan Macar asıllı sanatçı Susan Silas’ın üç videosundan oluşan “Evcilleşmemiş” başlıklı sergi, Senkron Eş Zamanlı Video Sergileri kapsamında gösteriliyor. Sergide yer alan videolar “Leda and the Swan”, “Aging Venus” ve “Sleeping Aphrodite” mitolojilerdeki sürekli yaşanan karmaşıklığı ve bunun Batı kültürü ile etkileşimini yansıtıyor.
Zeynep Beler / Görünürde Yaşam
16 Nisan – 4 Haziran, Krank Art Gallery
Zeynep Beler’in sergisi “Görünürde Yaşam”, başlığını Esther Leslie’nin 2016 yılında yazdığı Liquid Crystals kitabından ilhamla alıyor. Serginin yörüngesinde yer alan yağlı boya resimleri, heykelleri, ve dijital ekranda çizilmiş edisyonlu baskıları ile Beler, günümüzde kullandığımız, aracılığı ile gördüğümüz, hayatımızı kaydettiğimiz LCD (Sıvı Kristal Ekran) teknolojisinin atom yapısına göndermede bulunuyor.
Esra Gülmen / Don’t Play with My Emotions
19 Nisan – 28 Mayıs, PİLEVNELİ Dolapdere
Türkiye’deki ilk kişisel sergisinde kendi duygularıyla “oynadığı” ve ziyaretçiye de oyun alanı sunduğu bir mekan yaratmaya girişen Esra Gülmen, sergide alışılmışın dışında ve gündelik hayata ait objeleri de tuval yüzeyi gibi değerlendiriyor. Hem mecrayla hem de kavramlarla oyun oynayan sanatçı, gündelik duygular, alışkanlıklar, sevme ve sevilme biçimleri üzerine düşünmeye davet ediyor.
Tarık Töre / Caspar David Friedrich Nietzsche Guevara
19 Nisan – 28 Mayıs, PİLEVNELİ Dolapdere
Tarık Töre’nin sergisinin başlığı, üç ayrı “ikonun”, yani tarihten üç ayrı bölümün birbirine geçmiş halini temsil ediyor: Alman romantik ressam Caspar David Friedrich, filozof Friedrich Nietzche ve savaşçı politik figür Che Guevara. Sergisinin başlığında olduğu gibi pratiğinin genelinde de Töre, ciddi meseleleri karikatürize ederek yorumluyor.
Zeynep Öztürk / Bakarken II
9 Nisan – 7 Mayıs, Ekavart Gallery
Resim ve şiiri motiflerindeki yanılsama ile bir araya getiren Zeynep Öztürk’ün ‘Bakarken II’ isimli sergisinde Anadolu’da yetişen 14 farklı çiçeğin hikâyesini ele alıyor. Eserlerin satışı ile elde edilecek gelirin tamamı, Elim Sende Platformu” üzerinden SMA’lı çocukların tedavisi ile EKAV Vakfı’nın sanat dalında eğitim gören bursiyerlerine aktarılacak.
Serpil Mavi Üstün / Caramel Macchiato
2 – 30 Nisan, C.A.M. Galeri
Şehirde yürümek, telefon ekranına bakmak, kahveni yudumlamak, bir doğum günü pastasının mumlarını üflemek, gelen çiçekleri kabul etmek gibi olağan durumları resimlerine konu edinen Serpil Mavi Üstün, “Caramel Macchiato” adlı sergisinde günümüz bireyinin yalnızlığını ele alıyor.
GRUP SERGİLERİ
yemin etmedim ki / Grup sergisi
8 Nisan – 4 Haziran, Barın Han
Hattat Emin Barın’ın hafızasını yaşatırken kültür sanat alanına da alternatif bir proje mekânı olarak kazandırılan Barın Han, yemin etmedim ki sergisine ev sahipliği yapıyor. Sergi, içgüdüsel bir şekilde çekildikleri malzemelere ısrarla tutunan beş sanatçının mekânın belleğiyle kendi öznellikleri arasında çizmeye çalıştıkları hatlar üzerine kurulu. Sergide Başak Kaptan, Elif Öner, Evren Erlevent, Evrim Kavcar, Kıymet Daştan ve Sevgi Aka’nın çalışmaları yer alıyor.
İmgenin Parçalı Doğası / Grup sergisi
15 – 30 Nisan, Barın Han
Senkron Eş Zamanlı Video Sergileri kapsamında hayata geçen Videoist küratörlüğündeki “İmgenin Parçalı Doğası” başlıklı sergi,dokuz sanatçının eserlerini bir araya getiriyor.
Berat Işık, Erdal Duman, Esin Aykanat Avcı, Ferhat Satıcı, Janis Rafa, Hülya Özdemir, Mehmet Öğüt, Serkan Demir ve Servet Koçyiğit’in işlerinin yer aldığı sergi, video sanatının disiplinlerarası, geçişli ve özdönüşümsel yapısına odaklanıyor.
GRUP SERGİSİ
Nedensel İlişkilerden Belirtisel Göstergelere Başkalaşımlar / Grup sergisi
29 Nisan – 29 Mayıs, Sanatorium
Yağız Özgen’in küratörlüğünde gerçekleşen sergi, Hasan Akdaş, Şahsenem Altıparmak, Irmak Canevi, Burak Kabadayı ve Ali Miharbi’nin çalışmalarını bir araya getiriyor. İnsanı çevreleyen dış dünyanın yapı taşları olan olaylar arasındaki nedensel ilişkilere odaklanan sergide sanatçılar, oluşturdukları belirtisel (indexical) karakterdeki bir dil sistemi yoluyla kendi ilgi alanlarına özgü spesifik bir olguyu odağına alarak nesnelerdeki değişimi irdeliyor.
Proxemics / Grup sergisi
7 Nisan – 28 Mayıs, Labirent Sanat
Aslıhan Kaplan Bayrak, Beyza Boynudelik, Emel Ülüş, Nesli Türk, Serhat Akavcı ve Soyhan Baltacı’nın farklı medyumlarla ürettikleri işlerinin yer aldığı Proxemics sergisi, insan ilişkilerinin konuşulmayan kurallarına ve insanların doğayla, canlılarla, nesnelerle, mekan ile arasında oluşturduğu görünen ve görünmeyen sınırlara odaklanıyor.
Printed ’22: iziziz / Grup sergisi
15 Nisan – 28 Mayıs, Mixer Print Studio
Mixer’in Printed sergi serisinin yedincisi Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Gravür Uygulama Atölyesi’nin tarihine ve güncel durumuna odaklanıyor. PRINTED’22: iziziz, kuruluş öyküsü 1892’ye uzanan Gravür Uygulama Atölyesi’nin geçmişini, 1936 yılında Léopold Lévy yönetimiyle yenilenen yapısından art arda Sabri Berkel, Fethi Kayaalp, Asım İşler, Fevzi Tüfekçi dönemlerinden günümüze baskı eserler, belgeler ve fotoğraflar eşliğinde sunuyor. Sergide farklı kuşaklardan sanatçıların atölyede uyguladığı çeşitli gravür pratikleri yer alıyor.
Ozan Atalan & Ekmel Ertan / YOLO
15 Nisan – 28 Mayıs, Mixer Proje Odası
Ozan Atalan ve Ekmel Ertan’ın birlikte ürettikleri YOLO, You Only Live Once (Sadece Bir Kere Yaşarsın) içinde bulunduğumuz biyolojik, ekonomik, politik, psikolojik güvensizlik ve kriz ortamına bir cevap olarak ürettikleri bir video yerleştirme. Yaşadığımız hayatın sosyalleşmemizle başlayan, konsensusa dayalı, müdahale edemediğimiz bir simülasyona dönüştüğü fikrinden yola çıkıyor.
Cesur Yeni Dünya / Grup sergisi
15 – 30 Nisan, Pilot Galeri
Galerideki ilk fiziksel NFT sergisinde Yasin Arıbuğa, 1998arthur, Buğra Bilgen, İrem Tok ve Egemen Tuncer’in 3d/bilgisayar destekli animasyon/video formatında ürettikleri NFT işleri yer alıyor. Sanatçıların sergi için ürettiği eserler, kendi sanatsal yaklaşımlarının bir ifadesi olduğu gibi web 3.0 dünyasını anlamak için de bir yol haritası çiziyor.
DEVAM EDENLER
Limbo / Canan Tolon
18 Mart – 5 Mayıs, Fişekhane Cocoon
Canan Tolon, 1997’de yayımlanan kitabı ile aynı adı taşıyan mekâna özgü enstalasyonu Limbo’yu, Fişekhane’de yeniden yorumluyor. Tolon’un yapay ve doğal malzemelerin denge ve yerçekimi ile buluşarak birbiriyle karşılaşmasından doğan, askıda kalmış ortak yaşam alanlarına referans veren çalışması su, çim gibi doğal malzemelerin yerleştirildiği sıra sıra salıncaklardan oluşuyor.
Gülcan Şenyuvalı / Beyaz Atlı Prens (!)
18 Mart – 20 Nisan, Ferda Art Platform
Clarissa Pinkola Estés’ın masal, hikâye ve efsaneleri yeniden yorumlayan ‘’Kurtlarla Koşan Kadınlar’’ adlı kitabına referansla yola çıkan Gülcan Şenyuvalı sergisinde “kadın cinayetleri politiktir” söylemini temel alıyor. sergide Türkiye’de 2021 yılında öldürülen 416 kadına ithafen yapılmış bir yerleştirme de yer alıyor.
Nazan Azeri, Unutulmuş Zaman ve Şimdi
24 Mart – 23 Nisan, Mine Sanat Galerisi
Mine Sanat Galerisi, Kadıköy Caddebostan’daki Deneysel mekanında Nazan Azeri’nin el yapımı kağıt üstüne mavi ve kırmızı akrilik mürekkebi ile kendine özgü çizgisel bir teknikle ürettiği serinin de adını taşıyan, “Unutulmuş Zaman ve Şimdi” adlı sergisine ev sahipliği yapıyor.
Dijital Sanatta Şimdi: Alternatif Gerçeklikler + NFT / Grup sergisi
1 Mart – 7 Mayıs, Akbank Sanat
Küratörlüğünü Zeynep Arınç’ın üstlendiği sergi; sanat, teknoloji ve toplum üzerine odaklanan yaratıcı düşüncelere ve uygulamalarına hayat veren sanat eserlerine, günümüz sanat dünyasını meşgul eden konu başlıklarına yer veriyor. Sergide son dönemlerde sanat dünyasının en çok konuşulan gelişmelerinden NFT’ler üzerine bir bölüm de yer alıyor. Sergide görsel sanatlar, ses sanatı, karmaşık verilerin temsili, artırılmış gerçeklik ve sürükleyici ortamlar üzerine dijital teknolojiler kullanarak çalışan sanatçıların eserlerinin yanı sıra farklı tarzları ve sanatsal araştırmaları da bir araya getiriliyor.
Ahmet Aydın Atmaca / Hafıza Kalıntıları
31 Mart – 30 Nisan, Summart Sanat Merkezi
Ahmet Aydın Atmaca’nın “Hafıza Kalıntıları” başlıklı sergisi, unutmanın tersine kökleşen, kökleşirken ufalanan gerçekliğine dokunuyor. Heykellere eşlik eden desenler ise kökleşen unutmanın envanteri olarak konumlanıyor.
Berna Erkün / Kır Manzaraları
17 Mart – 30 Nisan, Hugin & Munin Sanat Galerisi
Sergi, Berna Erkün’ün kişisel yolculuğunda dönüm noktası olan zamanları, pandemi sürecinde yaşanan deneyimleri ve özlemleri doğa üzerinden yorumladığı desenleri ve tuval üzeri akrilik boya eserlerinden oluşuyor. Küratörlüğünü Şanel Şan Sevinç’in üstlendiği sergide Erkün’ün doğanın iç dengesi, bilinmezliği, sakinliği ve coşkusu ile kendi ruhunu birleştirdiği eserleri yer alıyor.