Solo Sergiler
Cavit Atmaca / Evvel Zaman İzinde
19 Şubat – 15 Nisan 2022, Bon Vivant
70’li yılların başından itibaren İzmir’de yaşamaya ve eserler üretmeye başlamış, şehrin sanat tarihinde yer alan ressam Cavit Atmaca’nın (1931 Adapazarı – 2016 İzmir) bugüne kadar en kapsamlı sergisi “Evvel Zaman İzinde”, Bon Vivant’da gerçekleşiyor. Gencer Uçar küratörlüğünde ve Prof. Dr. Esra Aliçavuşoğlu danışmanlığında hazırlanan Evvel Zaman İzinde, sanatçının 1955-2015 tarihleri arasındaki eserlerini içeren, vefatından sonra düzenlenen en kapsamlı sergisi. Ayrıca sergide aile koleksiyonundan özel bir seçki de yer alıyor. Kıyıdakiler, Kent İzi, Toprağın Rengi ve Ten isminde dört bölümden oluşan sergi, Cavit Atmaca’nın renk, çizgi ve lekeyle tekrar inşa ettiği ve soyutladığı İzmir şehrinin kentsel belleğine dair değerli bir imgesel miras sunuyor.
Güçlü Öztekin / Aklından Geçenler Nehri
14 Mart – 2 Nisan 2022, Dirimart İstinyepark İzmir
Güçlü Öztekin çalışmalarında çevresinde bulduğu malzemeleri ve strafor, kraft gibi çeşitli kağıtlarla ileridönüşüm eyleminde işler üretiyor. Bakmak ve anlamak arasındaki bağ üzerine düşünerek ürettiği işlerin görülebileceği kişisel sergisi “Aklından Geçenler Nehri”, izleyiciyi empati kurmaya davet ettiği mimik ve hareketleri öne çıkan isimsiz portre çalışmalarını içeriyor.
Cenkhan Aksoy / Anekdota
19 Şubat – 3 Nisan 2022, Gru Sanat Galerisi
İzmir’in ünlü Darağaç Sanatçı Kolektifi’nin kurucu üyelerinden Cenkhan Aksoy’un çalışmaları Gru Sanat Galerisi’ndeki “Anekdota” adlı kişisel sergisinde sergileniyor. Aksoy’un sergisi, temel olarak son iki yıldaki çalışmalarına odaklanıyor. Sergideki büyük-orta tuvallerde, çeşitli boyutlardaki kağıt üzerine boyamalarında ve defter sayfalarında, zaman-mekan-deneyim üçlüsü renkler aracılığıyla soyutlanıyor. Aksoy bu dünyanın paralel piktografik yansımalarını içeren; boya katmanları, renkler, amorf formlar, hayvan siluetleri, belli belirsiz yazılı mesajlar ve otoportresinin bulunduğu bir evren inşa etmeye çalışıyor.
Umut Altıntaş / FLASH
30 Nisan – 29 Mayıs 2022, Gru Sanat Galerisi
Gru Sanat Galerisi, 30 Nisan 2022’den itibaren tasarımcı, sanatçı ve akademisyen Umut Altıntaş’ın kâğıt resimlerini ağırlayacak. “Flash” adını taşıyan sergide sanatçının 2019-2022 yılları arasında farklı türde etiket ve çıkartma atıklarını kullanarak ürettiği kolajlar yer alacak. Sanatçının rastlantısal bir şekilde bir araya gelmişçesine kurguladığı bu resimler soyut, geometrik ve grafik bir anlayışla, “boyutsuz” bir mekân algısına işaret ediyor.
Nadide Acar Karaca / Hepimiz Burada Değiliz
7 Mart – 7 Nisan 2022, Turgut Pura Vakfı Sanat Galerisi
Bazı sergileri görmek zordur. Nadide Acar Karaca’nın eril failli cinayetlerde hayatını kaybeden kadınların medyadaki yüzlerini, çiçek motifli kumaşlar üzerine resmettiği 80 portreden oluşuyor. Resim medyumu bu kadar ağır anlamı kaldırabilir mi? Zor bir hafıza egzersizi…
Neda İsmail Atar / Paranın Arka Yüzü
12 Mayıs – 5 Temmuz 2022, BE Contemporary Art Gallery
Neda İsmail Atar, “Paranın Arka Yüzü” adlı kişisel sergisinde, kâğıt banknotlara ve para nesnesine yeni bir yorum ve eleştiri getiriyor. “Paranın Arka Yüzü” serisi, sıradan bir banknotta genel olarak yer alan tasarım amaçlı – o ülkeye özgü önemli kişi, sembol, mimari yapı vb. biçimsel ve görsel öğeleri ve taşıdıkları algı ve propaganda değerlerini felce uğratıyor ve paranın getirdiği rekabet dünyasının sorunlarını yansıtıyor.
Grup Sergileri
Bana Yalan Söyle-diler
11 Şubat – 28 Mart 2022, Kültürpark Atlas Pavyonu
İzmir’de sanat izleyicisi bir-iki kurum dışında profesyonel olarak tasarlanmış ve sunulmuş çağdaş sanat sergisi görmeye maalesef çok alışık değil. Bu sezon izleyici şaşırtan güzel sürprizi ise, “Bana Yalan Söyle-diler” sergisi yapıyor. Serginin küratörlüğünü Gözde Filinta, yönetimini ise The Urban Arts’tan Özgür Kavurmacıoğlu üstleniyor. Post-truth (gerçek ötesi / hakikat ötesi) dönem hakkındaki grup sergisi, “doğruların kurgulandığı sosyo-politik yapı içerisinde uyanık kalmaya” davet ediyor. Doğru ve yalanın yer değiştirmesinin sorgulanmadığı ve nesnelliğin önemli görülmediği post-truth gerçeklikte; sanatçıların Türkiye’deki kişisel deneyimlerinden ve izlenimlerinden yola çıkarak hazırladıkları önermelerini içeren işler sergileniyor. Sergi ismindeki “bana yalan söyle” ifadesiyle, bir yandan gerçeklikten kopuk ve dolayısıyla manipülasyona açık bu ortamda bireyin üstlenmek zorunda olduğu sorumluluğa; öte yandan algoritmik enformasyon çağında kafası karışık, yüksek doz narsisizm, bireysellik ve dopaminle zehirlenmiş olduğu için kendine gelemeyen zihinlere gönderme yapıyor. Belki de yalanlarla yaşamak daha kolay…
Sergide işleri yer alan sanatçılar; Ali Şentürk, Berna Dolmacı, Betül Sertkaya, Cansu Topaloğlu, Capon, Emel Ünlü, Erdal İnci, Erdem Varol, Eymen Aktel, Hilal Can, Mehmet Çevik, Mehmet Berk Bostancı, Melike Koçak, Umut Kambak, Yağmur Çalış, Özge Kul, Özgür Kavurmacıoğlu.
Sürü
18 – 31 Mart 2022 / Çatı Açık Sanat Alanı
Darağaç kolektifi Umurbey Mahallesi’ne yerleştikten sonra, diğer sanatçı atölyeleri ve inisiyatifler de geçtiğimiz beş senede yavaş yavaş buraya yerleşti, bazıları yeni mekânlar açtı, mahalle artık epey kalabalık. Çatı Açık Sanat Alanı da yine son dönemde burada ortaya çıkan oluşumlarından biri. Mekân ikinci sergisinde, bir topluluğa katılma kararı veren bireylerin müstakil yaşama karşın başkalarıyla yaşamanın bedel/yarar oranını tartması (R. Alexander, Sosyal Davranışın Evrimi) fikrinden yola çıkan “Sürü” adlı grup sergisini ağırlıyor. Buradaki heyecan veren nokta Darağaç’ta yaşayan ve üreten insanlar ilk defa kapalı bir mekânda ortak bir sergi yapıyor. Mahalle kısmen gerçekleşmiş bir sanatçı ütopyası. Genişletilmiş Umurbey Mahallesi sanatçı sakinleriyle sürüye siz de katılın!
Sanatçılar: Ahmet Soydemir, Ali Kanal, Ayşegül Doğan, Barış Atal, Çağrı Toksözlü, Caner Çoban, Demet Bilgen, Egemen Zor, Güneş Topaloz, Hilal Doğan, Janset Evcimen, Künk, Mert Çakır, Onur Kocaer, Tuğçe Akay, Yarış Atı Osman, Zarife Arslan.
Kare Kolektif / sen, sana anlatılanı hatırlıyorsundur
15-30 Nisan 2022, SENKRON kapsamında, Kendine Ait Bir Oda @ Karantina Mekan
Bu yıl ikincisi düzenlenecek Senkron Eş Zamanlı Video Sergileri kapsamında, Kendine Ait Bir Oda, henüz çok yeni İzmirli bir oluşum olan ve farklı disiplinlerden genç sanatçıların bir araya geldiği Kare Kolektif’i ağırlıyor. “sen, sana anlatılanı hatırlıyorsundur” isimli video-yerleştirme sergisinde, Kare Kolektif geçmişe dair, anlatılan-aktarılan ve gerçeklik arasında olma haline ve kişisel belleğin yeniden üretimini araştırıyor.
Mitler ve Hayaller / Koleksiyon sergisi
26 Mart – 31 Temmuz 2022, Arkas Sanat Merkezi İzmir
İzmir’deki Arkas Sanat Merkezi ve İstanbul’daki Elgiz Müzesi arasında gerçekleşen işbirliği kapsamında iki prestijli kurum arasında bir sergi değiş tokuşu yapılıyor. 7 Eylül 2021 – 13 Mart 2022 arasında Arkas Sanat Merkezi’nde gerçekleşmiş olan Doğa, Bahçeler, Düşler sergisi 4 Mart 2022 tarihinden bu yana Elgiz Müzesi’nde sergileniyor. Doğa, Bahçeler, Düşler, Arkas Koleksiyonu’ndan 16. ve 20. yüzyıl arası geniş bir döneme tarihlenen ve doğayı yücelten yapıtlara yer veren bir koleksiyon sergisi. Elgiz Müzesi’nin koleksiyonundan Mitler ve Hayaller adını taşıyan sergi ise, iade-i ziyaret sergisi olarak 26 Mart – 31 Temmuz 2022 tarihleri arasında Arkas Sanat Merkezi’nde ziyaretçilerle buluşacak. Bu takas ile, Arkas koleksiyonundaki klasik eserler, halı ve değerli objeler Elgiz Müzesi’nin white cube atmosferinde; Elgiz Müzesi’nin koleksiyonundan çağdaş eserler ise Arkas’ın 19. yüzyıla ait klasik mekânında sergilenecek.
FEMALE NARRATIVE
3 Mart – 20 Nisan 2022, BE Contemporary Art Gallery
Çağdaş sanatta kadın anlatısı kavramı etrafında sekiz sanatçıyı bir araya getiren “Female Narrative” BE Contemporary’de gerçekleşiyor. Pemra Aksoy’un annesinden miras danteli resim sanatında süblime ettiği My Mother’s Lacework (2019); Karolin Fişekçi’nin (Kadın Kimliği, 2022) ve Gülfem Kessler’in (Anavatan Koruma, 2020) eserlerindeki yazma eyleminde bulunan kadınları, Deniz Doğruyol’un kadın ve erkek öğelerini ustaca birleştirdiği asamblajları (Müjde, Nebahat, Zübeyde, 2019), Ceylan Eşit’in sanatçı olma hikayesini işleyen biyografik defter çalışması (2022) sergideki öne çıkan işlerden. Sergi, İzmir’de sezonun görülmeye değer sergilerinden biri olarak öne çıkıyor.
Sergide yer alan sanatçı kadınlar aynı zamanda İzmir’de yaşamış, eğitim almış ya da şehre başka bir noktadan bağlantılılar.
Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Koleksiyonundan Bir Kesit
21 Şubat – 21 Mart 2022, İzmir Resim Heykel Müzesi Kültürpark Sanat Galerisi
Sevgi Avcı ve Halil Yoleri küratörlüğünde gerçekleşen sergi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nin koleksiyonundan, yirmi altı seramik, yirmi heykel ve resim sanatçısının eserlerini görme imkanı sunuyor. Sergi, bir üniversite koleksiyonunu keşfetmek isteyenleri bekliyor.
Göç
12 Mart – 28 Mart 2022, Pintura Urla Sanat Galerisi
Pintura Galeri, Kolektif Sanat İzmir grubunun bir etkinliği olarak göç teması altında farklı sanatçıların çalışmalarını sergiliyor. Sanatçı listesi epey eklektik olsa da sergiyi; illüstratör Çağdaş Ülgen, üç boyutlu minyatür sanatçısı Eda Nergiz, minyatür ve tezhip sanatçısı Figen Gürsoy, 19. ve 20. yüzyıldan önemli kadın figürlerin portreleriyle öne çıkan Gülderen Depas, Rönesans ve Yunan Sanatı’ndan etkilenen Levi Viller’in çalışmalarını keşfetmek için bir fırsat olarak değerlendirebilirsiniz.
Seçil Zenginler ve Tülin Unganer / Kapıyı Kapatmasan N’olur?
2 Nisan – 1 Mayıs 2022, Pintura Urla Sanat Galerisi
Seçil Zenginler ve Tülin Unganer duo sergileri “Kapıyı Kapatmasan N’olur?” ortaklık pratiğini kurgusal ama aynı zamanda spontane bir şekilde ortaya çıkardıkları bir nevi kişisel sergi deneyimi sunuyor. Resimlerdeki ne hayvan ne de insan olan canlılar, insanın kendisi ve insan olmayanlarla kurduğu ehlileşmiş ilişki şekillerini mercek altına alıyor. Sergi, çoğunluğun genel estetik anlayışına, yaş, cinsiyet veya ırka özgü öğretilere, ezbere dayalı yaşam planlarına bir başkaldırı niteliği taşıyor.
Halikarnas; Sular, Topraklar ve Yollar
16 Nisan – 16 Mayıs 2022, Köstem Zeytinyağı Müzesi Mavi Galeri, Ayzeradant
Nihat Özdal ve genç sanatçı Yekateryna Grygorenko küratörlüğünde gerçekleşen sergi, mavilere ve sulara kafa yoran Halikarnas Balıkçısı’nın öykülerindeki iyileştirici güçten ilham alarak ve sanat eserleri aracılığıyla deniz, nehir ve göllerimizdeki hızlı kirlenmeye dikkat çekmeyi amaçlıyor. Sanatı ve edebiyatı birleştiren bu sergi, Halikarnas’ın sözcükleri ve denizlerin özgür ve güçlü dalgalarıyla izleyiciyle yeni bir dünya, yeni bir nefes ve yeni bir güç deneyimi sunmayı umuyor.
Diğer
Diplomatie & Bande Dessinée
14 Mart-14 Mayıs, İzmir Fransız Kültür Merkezi
İzmir Fransız Kültür Merkezi’nin bahçe demirlerinde, Diplomatik Arşivler Merkezi tarafından hazırlanan ve 1945’ten bu yana Fransa ve dünya görselleriyle diplomasi tarihine dair arşiv ve çizer görsellerinden derlenen bir seçki yer alıyor. Sergi fikri, arşiv merkezinin 2016-2020 seneleri arasında direktörü olarak çalışmış, şu an Fransa Türkiye Büyükelçisi Herve Magro ve çizgi roman uzmanı Albert Drandov’a ait.
Loca Memuru Yoksa Lütfen Zili Çalınız: Zaman İçinde Yıldız Sineması 1953-1988
1 Ağustos 2021 – 31 Aralık 2022, Bıçakçı Han
İzmir’in kent ve kültür tarihine ışık tutan Yıldız Sineması’nın koleksiyonu ve arşivleri, İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür Sanat Daire Başkanlığı Kültür Sanat Şube Müdürlüğü ve İzmir Sinema Ofisi’nin girişimleriyle bir sergi kapsamında izleyiciyle buluşuyor. Sergi danışmanları; 9 Eylül Üniversitesi GSF Film Tasarım ve Yazarlık Anasanat Dalı’ndan Prof Dr. Dilek Tunalı ve Dr. Zuhal Çetin, Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo, TV, Sinema Bölümü’nden Doç. Dr. Dilek Kaya.
Doç. Dr. Dilek Tunalı daha önce “Yıldız Sineması: Hatırlıyorum” adlı belgeseli yönetmiş. Sinema müdavimi ve yaşları 62-92 arasında değişen, bir kısmı Türkiye’nin ilk sinema profesörü ünvanına sahip Alim Şerif Onaran’ın da yaşadığı 1276. sokakta ikamet eden 19 kişinin tanıklıklarını toplamış. Şehrin sinema ihtiyacını önemli ölçüde karşılayan ve sihirbaz gösterileri, konser, operet ve tiyatroya uzanan pek çok sanat etkinliğine de evsahipliği yapmış Yıldız Sineması 1988’den sonra Türkiye’nin değişen sosyo-politik ve kültürel durumundan etkilenerek, spor oyunlarına yönelik bir mekân olarak kullanılmaya başlanmış. Serginin gerçekleştiği ve İZBB Başkanı Tunç Soyer inisyatifiyle geçen senelerde renove edilen Bıçakçı Han ise yine Basmane semtinde bulunuyor.
Dünyanın İzmir Mirası
3 Şubat – 31 Mart 2022, Kültürpark Pakistan Pavyonu
2021 yılında, Efes ve Bergama’dan sonra, İzmir’de dört yeni alanın daha UNESCO Dünya Mirası olarak tescillenmesi için İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer “Dünyanın İzmir Mirası” adlı çalışmayı başlattı. Proje gerçekleşirse, Kemeraltı ve çevresini içine alan Tarihi Liman Kenti; Ödemiş’e bağlı, konak, türbe, cami ve hamam gibi unsurlardan oluşan mimari dokusunu koruyan Birgi, yüzlerce kuş ve canlı türüne ev sahipliği yapan, Türkiye’nin en geniş kıyı sulak alanlarından Gediz Deltası ve Akdeniz’den Karadeniz’e kadar Ceneviz Ticaret Yolu’nun parçası olan Foça, Çandarlı ve Çeşme kaleleri olmak üzere dört alan daha UNESCO Dünya Mirası listesine girecek. Kültürpark’ta gerçekleşen sergi ise bu alanları zengin bir görsel içerikle izleyiciye tanıtmayı amaçlıyor.
Devam Edenler
Deri
12 Şubat – 10 Nisan 2022, Ayzeradant Galeri Kemeraltı
“Deri” adlı sergi,Kemeraltı Antikacılar Çarşısı’nda yer alan Ayzeradant Galeri’de devam ediyor. Oya Silbery ve Nihat Özdal’ın küratörlüğünde gerçekleşen sergide eserleri sergilenen sanatçıların isim listesi şöyle: Oya Akın, Ali Azhari, Dyena Huynh, Vasiliki Andreou, Nur Aydın Evrensel, Melike Çetin, Nadide Acar, Selen Kalaycı, Gülden Ataman, Öznur Şahinkaya ve Giray Karahasan.
İbrahim Çallı Türk Resminin Bohem ve Asi Fırçası
23 Kasım 2021 – 17 Nisan 2022, Folkart Gallery
Türk modernizminin önemli ismi İbrahim Çallı’nın İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İstanbul Ticaret Odası, Yapı Kredi Bankası, Türkiye İş Bankası, Ziraat Bankası başta olmak üzere birçok kurumsal ve özel koleksiyonda bulunan eserlerini bir araya getiriyor. Sergi, İbrahim Çallı’nın eserlerinin önemli bir kısmını gerçekte görebilmek için iyi bir fırsat sunuyor.
Derleyen: Nihan Karahan