Gündem

2023’ün öne çıkan Argonotlar yazıları

Argonotlar ekibi olarak yıl boyunca yayınladığımız yazılardan bir seçkiyle karşınızdayız.

Argonotlar olarak 2023 boyunca hem güncel sergilerin nabzını tuttuk, hem de güncel tartışmaları yazı ve dosyalarla genişlettik; hepimiz için çok zorlu geçen bu yılda ilk basılı yayınımız Argonotlar Almanak 2022’yi yayınlayabilmiş olmak bizim için önemli bir adımdı.

Argonotlar ekibi olarak geride kalan yıla dönüp bakmayı, aklımızda yer edenleri yeniden hatırlamayı kıymetli buluyoruz. İşte karşınızda ekibimizin seçkisiyle Argonotlar’ın bizim için öne çıkan, gözden kaçmaması gereken bazı yazıları…

Siz de bu yıl okuduğunuz, aklınızda yer eden yazıları bizimle sosyal medya hesaplarımız üzerinden paylaşmak isterseniz buradayız. 2024 yılında da çok sesli ve bağımsız güncel sanat içeriklerimizle ve çalışmalarını sürdürdüğümüz Argonotlar Almanak 2023‘le bir arada olabilmek dileğiyle.

Kültigin Kağan Akbulut

Depremde zarar gören kültür varlıklarının güncel durumu ve akıbeti 

Yazılara görsellere tıklayarak erişebilirsiniz.

6 Şubat depremlerinden sonra Argonotlar olarak ne yapacağımızı bilememiştik. Böyle bir felaket anında bir sanat yayını ne yapar? Ya da ne yapmalı? Fark ettik ki sadece biz değil sinema, edebiyat vb. alanlardaki birçok yayın aynı soruyu kendine soruyordu. Benzer sorunlarla boğuşan yayıncı dostlarımızla buluştuk. Felaketlere her türlü şekilde hazırlanmanın önemini ve aciliyetini konuştuk. Argonotlar olarak 1 aylık aranın ardından Esra Şenoğlu’nun MSGSÜ Mimarlık bölümü öğretim üyesi, aynı zamanda TMMOB Kültürel Mirasın Korunması ve Geliştirilmesi Komitesi üyesi Koray Güler’le yaptığı bu derinlikli söyleşiyle yayın hayatımıza devam etme kararı aldık. Sonrasında da depremin kültüre, kültür kurumlarına, sanatçılarına, sanat emekçilerine etkisine yönelik birçok içerik hazırlayarak tarihe not düşmeye çalıştık. 

Talepler yerli yerinde, 18. İstanbul Bienali nereye? 

2023 yılı güncel sanat dünyasına damga vuran olay 18. İstanbul Bienali küratörünün belirlenmesine yönelik tartışmalar oldu. Benim için bu tartışmanın en önemli yönü de bağımsız kültür sanat yayıncılığına yönelik acil ihtiyacın tekrar gündeme gelmesiydi. Özlem Altunok’un hazırladığı bu kapsamlı dosyayla tartışmayı genişlettik.

“Bu nakış nakış işlediği resimle” Orhan Taylan’a veda

Bir dönemin estetik anlayışını şekillendiren sanatçıları bir bir kaybediyoruz. Bunların arasında Orhan Taylan en ikonik imgeleri geri dönülemez şekilde hayatımıza sokmuş ve yıl içinde aramızdan ayrılmıştı. Tuğçe Yılmaz’ın bu şiirsel yazısını Argonotlar okurlarına yıl sonunda tekrar hatırlatmak istedim. 

Orhan Taylan Taksim Meydanı’nda.

Özlem Altunok

İstanbul Modern bize yeni ne söylüyor? 

Türkiye’nin ilk modern ve çağdaş sanat müzesi sıfatını taşıyan ancak son yıllarda daha çok yerinden edilmesi, göçebeliği, izlediği politikalarla tartışılan İstanbul Modern’in şehre nasıl döndüğünü masaya yatıran Emre Erbirer’in 2024’te 20. yaşını kutlayacak müzenin yeni yüzüne dair izlenimlerini aktarırken geçmişini de hatırlattığı bu yazı, yılın arşivlik yazılarından.

Muğlak kavramların kamusal alanları: Yerel yönetim ve kültür sanat mekânları

“Son yıllarda İstanbul’da sayıları artan kamusal alandaki kültür sanat mekânları bize ne anlatıyor?” sorusunun peşine düşen Onur Atay’ın Müze Gazhane, Feshane, çeşitli kütüphaneler, millet bahçeleri ve etkinlik alanları üzerinden bu mekânların neye karşılık geldiği; ne kadar kapsayıcı, işlevsel ve erişilebilir olduklarını ele aldığı yazısı, bu konuya daha çok değinilmesi gerektiğini de işaret eden bir çalışma.

Meşgul Şehir: Araştırma sergilerinden ne bekleriz?

Serginin adından içeriğine, sergileme yönteminden tasarımına, malzemesine İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’ndeki “Meşgul Şehir” sergisinin kurulumunu ele alan Oktay Orhun, araştırma sergilerinin kriterlerine ve izleyiciye ne söylediğine detaylı bir biçimde odaklanıyor.

Seçil Epik

Canlılığın sınırında bir manzara inşa etmek: Seniha Ünay’ın atölyesinden Düzce’ye bakmak

Bu yıl CultureCivic desteğiyle, Türkiye’nin farklı şehirlerden sanat inisiyatiflerinin, sergi ve projelerin izini sürme şansı yakaladık. Proje kapsamında yayınladığımız her yazı bizim için de başka bir pencere araladı. Deprem gündemiyle ilişkisi de düşünüldüğünde, Esra Oskay’ın Seniha Ünay’ın “Manzaranın Yakınında Çok Uzakta” başlıklı projesini yazdı. Ünay, bu projeyle 1999 depremi sonrası kayalık yapısı dolayısıyla depreme dirençli yapılaşmada öncelikli alan olarak belirlenen Düzce’nin Konuralp kasabasının kentleşmeyle beraber değişen manzarasına bakıyordu. 

“Kültürel böcekleşme” vs Osman Kavala

Özlem Altunok’un “Bir kara propaganda girişimi olarak TRT ekranlarında karşımıza çıkan Metamorfoz dizisi kamu kanalından hak savunucusu Osman Kavala’yı hedef gösteriyor. Peki kimdir gerçek Osman Kavala, hafızaları tazeleyelim…” spotuyla yayınladığımız yazısını bir yılı daha bitirirken muhakkak hatırlamak gerek. Yazı, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) tarafından 10 Aralık 2019’da derhal salıverilmesi yönünde karar verilmesine rağmen hâlâ cezaevinde bulunan Osman Kavala’nın sivil toplum ve sanat alanına kırk yıllık katkısının bir özetini sunuyor. 

PROTODISPATCH yazı dizisi

Protocinema’nın geçen sene yayın hayatına başlayan dijital yayını PROTODISPATCH metinlerinin bu yıl da Türkçe partneri olmaya devam ettik. Aylık olarak yayınlanan yazılar, dünyanın her yerinden sanatçıların dert edindiği konulara kişisel bir bakış açısı sunmayı hedefliyor. Bu yazılar, dünyanın her yerinden, benzer politik kaygılara sahip olduğum birçok sanatçıyı yakından tanımama vesile oldu, olmaya devam ediyor. İran’dan Filistin’e, Hindistan’dan Venedik’e ve ABD’ye kadar birçok ülkeden sanatçının kendilerine özgü sorunları, üretimleri ve sanat pratikleriyle de ilişkili şekilde ele aldığı bu deneysel metinlerin Türkçe çevirileri ise Erdem Gürsu’ya ait.

Esra Ece Kuleci

Elif Rongen-Kaynakçı ile söyleşi: Filmler nasıl arşivlenir?

EYE Filmmuseum sessiz sinema küratörü Elif Rongen-Kaynakçı ile Uğur Yüksel’in Bir Yaz Gecesi Festivali vesilesiyle yaptıkları film arşivciliği ve sessiz sinema üzerine sohbeti; izleyemediğimiz ama bir şehir efsanesi haline gelen filmler, sessiz sinemanın günümüzde halen izlenebilir olması ve “Film arşivcisi kimdir?” sorusunu yanıtlıyor olması bu söyleşinin bendeki yerini önemli kılıyor.

Sanat ve güvencesizlik: Artık konuşmanın zamanı gelmedi mi? – Yıldız Öztürk

5533’te bu yıl gördüğümüz Hatasının Şekli sergisinden hareketle yazılan bu yazıda Yıldız Öztürk, kültür emekçilerinin görünmeyen emeklerinden bahsediliyor. “Kültür emekçisi kimdir?” sorusunu sorarak üretim ve tüketim perspektiflerine bakış attı.

Annelik, sanat emekçiliği ve arasında sıkışan her şey

Sanatçı, küratör ve yazar kimlikleriyle sanat dünyasında yer alan Larissa Araz, Didem Yazıcı, Nazlı Gürlek Hodder ve Sibel Horada sanat dünyasında “görünen” ama üzerine pek de konuşulmayan “annelik” ve sanatta “emekçi” olmak üzerine konuştular.


Ozan Ünlükoç

Yapay zeka elektrikli koyun düşler mi?

Yapay zekayla ilgili tartışmalar süredursun, bu alana dair sorulmayan, sanatsal üretim süreci, fikir ve sanatçının benliği gibi konuları kendisi de yapay zekayla iş üreten sanatçı ve akademisyen Kerem Ozan Bayraktar ele aldı.

“Filistin sanatı ülkenin tarihini ve Filistinlilerin deneyimini anlatma, insanlık onuru arayışını sürdürme çabasıdır”

Fahrelnissa Zeid: İç Dünyaların Ressamı kitabıyla tanıdığımız sanat tarihçi, küratör ve müze yöneticisi Adila Laïdi-Hanieh ile yapılan söyleşi İsrail-Filistin savaşının kültüre ve kültürel mirasa olan etkisini görmemiz açısından anlamlı ve tarihsel bir söyleşi oldu. 

Buradalığın sürekli keşfi ve ihlali

Berkant Çağlar’ın Anna Laudel’de Gülben Çapan küratörlüğünde gerçekleşen “Seni Sevmeyen Ölsün” sergisine dair yazısı arabesk ve oryantalizm kavramlarıyla ilintilenmenin yeni yollarını aradı. 


Daha fazla Argonotlar içeriği için:

  • 📩 Argonotlar haftalık güncel sanat bültenine abone olarak 3000+ kişilik topluluğmuzun bir parçası olun: E-posta adresinizle ücretsiz kaydolun
  • ✍️ 2024 yılı Argonotlar Telif Kumbarası kampanyamız yayında. Telif Kumbarası’na destekte bulunarak Argonotlar Almanak 2023’ün basılı kopyasına sahip olabilirsiniz:
  • 🖼️ Argonotlar ekibinin seçkisiyle 2023’ün öne çıkan sergilerine bağlantıdan erişebilirsiniz.
  • 👁️‍🗨️ Argonotlar yazarlarının 2022 yılı seçkisine bağlantıdan erişebilirsiniz.
  • 📚 2023 yılının öne çıkan sanat kitapları listesine bağlantıdan erişebilirsiniz.
  • 🔍 2022 yılının öne çıkan sanat kitaplarına bağlantıdan erişebilirsiniz.

İlginizi Çekebilir

Gündem

Argonotlar ekibi olarak yıl içinde gördüğümüz, dikkatimizi çeken sergilerden bir seçkiyi bir araya getirdik.

Gündem

Argonotlar ekibi olarak yıl boyunca yayınladığımız yazılardan bir seçkiyle karşınızdayız.

Kütüphane

Esra Özdoğan'ın Galeri Nev İstanbul'da gerçekleşen "Makinedeki Hayalet" sergisinin metni Argonotlar Kütüphanesinde.

Söyleşi

Raziye Kubat’la dağ köyüne dönüşünü, romantik imgelerden uzak bir perspektifle, doğanın sertliği ve direnişiyle şekillenen yaratım sürecini konuştuk.

© 2020

Exit mobile version