Connect with us

Ne arıyorsun?

Argonotlar

Gündem

Temmuz ayında gezebileceğiniz 10 sergi mekânı

İstanbul’un farklı köşelerinden koleksiyon ve grup sergileri, arşiv çalışmaları ve kişisel sergilerin yer aldığı müze ve galeriler takviminizi kolayca oluşturabilmeniz için bir arada.

Sabancı Üniversitesi Sakıp Sabancı Müzesi, Tanzimattan Cumhuriyete Ressam Hocaların Ressam Öğrencileri sergi görüntüsü.

Pandemi önlemleri kapsamında sokağa çıkma yasaklarının kaldırılmasıyla kültür ve sanat kurumlarında da yaz aylarına rağmen bir hareketlilik mevcut. Birbirinden farklı tarihi dönemleri ve sanat bakış açılarını merkezine alan sergiler, İstanbul’un farklı köşelerinde ziyaretçilerini bekliyor. Bu ay da sergi takviminizi oluşturabilmeniz için yeni sergilerden, bir süredir devam eden ve Temmuz ayında da ziyaretçilerini bekleyen müze ve galerilerden oluşan listemiz hazır.

Borusan Contemporary
Hareket Eden Anılar

Ayça Okay küratörlüğünde, Contemporary Istanbul Vakfı ve Borusan Contemporary işbirliği ile düzenlenen, Borusan Çağdaş Sanat Koleksiyonu’nda yer alan fotoğraf ve yeni medya eserler arasından derlenen “Hareket Eden Anılar” sergisi teknolojinin değişim yolculuğuna tanıklık ediyor. Sergi, yaşaması gün geçtikçe zorlaşan ancak kendisinden türlü sebeplerle vazgeçilemeyen kent kavramını yapıların biçimi, donatıları, kent sakinlerinin karakteri ve sosyo-kültürel birikimi açısından tartışıyor. Yeni sergi mekânı Fişekhane’deki sanat alanı Cocoon’da yer alan sergi, çok katmanlı kentlerin dokusu üzerine düşündürürken sergi mekânının tarihi dokusu ve mimarisi ile bütünlük kuruyor.

Fişekhane, pazar günleri hariç, ücretsiz olarak ziyaret edilebilir. Ziyaret saatleri detaylarına ise linkten ulaşabilirsiniz: https://ciacef.org/sergiler-ve-etkinlikler/sergiler/hareket-eden-anilar/

Beykoz Kundura
Kundura’nın Hafızası: Bir Fabrikaya Sığan Dünya

İstanbul’un önemli endüstri miraslarından biri olan Beykoz Kundura’nın geçmişine bugünden bakan sergi ziyaretçisiyle buluşuyor. Kundura Hafıza Kültürel Mirası Koruma Derneği tarafından düzenlenen ve seçili arşiv materyalleri ve sözlü tarih anlatılarıyla oluşturulan sergi, 2000’li yıllara kadar “işçi semti” olarak anılan Beykoz ilçesinin sosyal, kültürel ve ekonomik yapısına odaklanırken Sümerbank Deri ve Kundura Fabrikası’nın üretim tarihine farklı bir perspektiften bakmayı hedefliyor.

Pandemi önlemleri kapsamında kademeli ziyaretçi politikası uygulayan Beykoz Kundura’da Kundura’nın Hafızası: Bir Fabrikaya Sığan Dünya sergisini ziyaret etmek için aşağıdaki linkten randevu oluşturabilirsiniz.

https://beykozkundura.com/sergianasayfa

Galeri 77
Vav Hakobyan: Ters Yüz Ütopya

Eserlerinde 2017 yılına kadar takip ettiği geleneksel figüratif sanatın ötesine geçen Ermenistanlı sanatçı Vav Hakobyan İstanbul’daki ilk kişisel sergisiyle izleyicilerle buluşuyor. “Ters Yüz Ütopya”da sanatçınınsanatı temsil aracı olarak değil; yaratıcı hayal gücü için bir enstrüman olarak gördüğü çoğu yağlıboya eserleri yer alıyor. Spontane ve dürtüsel renk ve biçim kullanımlarının öne çıktığı eserlerde sanatçı estetik çelişkiler ve kontrastlar kullanıyor. Sonuç odaklı eserler yerine resmetme sürecine odaklanan sergi 11 Temmuz’a kadar ziyaret edilebilir.

Galeri 77, Pazar günleri hariç, ücretsiz olarak ziyaret edilebilir. Ziyaret saatleri detaylarına linkten ulaşabilirsiniz. https://www.galeri77.com/blog.asp?id=24

Kıraathane İstanbul Edebiyat Evi
Birinin Acısı Öbürüne Geçmiyor

Sergi, Birhan Keskin ve Aslı Serin’in, Anıt Sayaç şiiri üzerine kuruluyor. Anıt Sayaç Türkiye’de şiddetten hayatını kaybeden kadınları anmak için yapılmış dijital bir anıt. Anıt, sanatçı Zeren Göktan’ın ilk kez 2013’te sergilenen “Sayaç” adlı iki aşamalı çalışmasının katmanlarından biri ve devamı niteliğinde. Keskin ve Serin’in kadın cinayetlerine “yeter!” demek için üzerinde iki buçuk yıl çalışarak kaleme aldıkları şiir, Meltem Şahin’in çizimleriyle bir sergiye dönüşüyor. Şahin ve Elvin Eroğlu’nun küratörlüğünde gerçekleştirilen sergi çıkış noktasını 160. Kilometre yayınlarının 100. kitabı olarak illüstrasyonlar eşliğinde yayımlanan Anıt Sayaç’tan alıyor. Sergi, Şahin’in “Anıt Sayaç” şiirini, bir buçuk saatlik bir performans içinde Birhan Keskin ve Aslı Serin’in kendi sesinden dinleyerek gerçekleştirdiği çizimlerle birlikte, şair Elvin Eroğlu’nun yaptığı arşiv çalışmalarını da bir araya getiriyor.

Birinin Acısı Öbürüne Geçmiyor” İstanbul Edebiyat Evi’nin dört salonunda 6 Ağustos’a kadar ziyaret edilebilecek.

Labirent Sanat Galeri
Biri, Hiçbiri, Binlercesi

Sergi; Gülfem Kessler, İsmet Doğan, Sabire Susuz, Sefa Çakır, Serdar Oruç ve Tansu Köse’nin farklı düşünsel yaklaşımlarla  göründüğünden fazlasını gizleyen, zaman içinde değişen, algılayana göre farklılık gösteren “yüz”e odaklanan eserlerden oluşuyor. İzlenirken izleyen çift yönlülüğüyle “yüz”ü merkezine alan “Biri, Hiçbiri, Binlercesi” 31 Temmuz’a kadar ziyaret edilebilir.

Labirent Sanat Galeri, pazar ve pazartesi günleri hariç, ücretsiz olarak ziyaret edilebilir. Ziyaret saatleri detaylarına linkten ulaşabilirsiniz. https://www.labirentsanat.com/iletisim

Meşher
Maziyi Korumak: Sadberk Hanım Müzesi’nden Bir Seçki

Küratörlüğünü Hülya Bilgi’nin yaptığı “Maziyi Korumak” sergisi Arkeoloji ve Türk-İslam sanatı koleksiyonlarından derlenen 200’ü aşkın örnekle ziyaretçileri Anadolu’nun uygarlıklar tarihinde yolculuğa çıkarıyor. İzleyiciyi Türkiye’nin ilk özel müzesi olan Sadberk Hanım Müzesi’nin zengin kültürel birikimiyle buluşturan sergide MÖ 6. bin yıldan 20. yüzyıla uzanan geniş bir tarihin öyküsü anlatılıyor. Kültürel mirasın korunarak gelecek kuşaklara aktarılmasının önemini vurgulayan sergi 1 Ağustos’a kadar ziyaret edilebilir.

Meşher, cumartesi, pazar ve pazartesi günleri hariç, ücretsiz olarak ziyaret edilebilir. Ziyaret saatleri detaylarına linkten ulaşabilirsiniz. https://www.mesher.org/Home/Ziyaret

Mixer
Mixer Sessions V

Mixer’in genç sanatçılara alan açmak amacıyla, 2016 yılından beri düzenlediği Mixer Sessions’ın beşinci edisyonu izleyicisiyle buluşuyor. Farklı şehirlerde sanat eğitimi gören sanatçıların katılımına açık bu sergi farklı sanatsal üretim biçimlerini kullanan çalışmaları görme imkânı sunuyor. Bu yılki seçkide toplumsal hafıza, birey-kimlik, aidiyet, aile, ev-mekân, doğa-insan ilişkisi ve iktidar kavramları öne çıkıyor.

Çarşamba, Perşembe ve Cuma günleri ziyarete açık olan Mixer, pandemi önlemleri kapsamında randevu ile ziyaretçi kabul ediyor. Randevu ve detaylı bilgiye aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. https://mixer.setmore.com/

Öktem Aykut Galeri
Yasemin Öncü: Pencere

İstanbul’daki ilk kişisel sergisi Öktem Aykut Galeri’de izleyiciyle buluşan Yasemin Öncü, sergiye ismini veren yeni serisi ile bekleyiş ve seyir noktası olan pencerenin önüne çağırıyor bizleri. Duvarların arasından dışarıya açılan pencerelerin önünde seyrettiklerimize ve düşündüklerimize odaklanırken kendi içimizdeki yolculuğa dikkat çeken “Pencere”sergisi 31 Temmuz’a kadar ziyaret edilebilir.

Mesut Öztürk: Türeyiş

Sanatçının insanın tarih boyunca dünyayı anlamlandırmaya çalışması fikrinden yola çıkarak oluşturduğu seramik heykellerden oluşturduğu “Türeyiş” aynı zamanda Mesut Öztürk’ün ilk galeri sergisi. Bilinen en eski yerleşim yeri olan Göbeklitepe’den Roma ve Osmanlı İmparatorluğu’na uzanarak insanın varoluşunu anlamaya ve anlatmaya çalıştığı tarihsel yapılardan beslenen “Türeyiş”sergisi 31 Temmuz’a kadar ziyaret edilebilir.

Öktem Aykut Galeri, pazar ve pazartesi günleri hariç, ücretsiz olarak ziyaret edilebilir. Ziyaret saatleri detaylarına linkten ulaşabilirsiniz. https://oktemaykut.com/

Pera Müzesi
Etel Adnan: İmkânsız Eve Dönüş

Ressam, yazar ve şair Etel Adnan’ın retrospektif niteliğindeki sergisinde sanatçının çok dilli, çok dinli, çok kültürlü kimliği eserlerinde ön plana çıkıyor. Birçok alanda üretim yapan sanatçının “İmkânsız Eve Dönüş”sergisinde seramikler, halılar, leporellolar (akordeon defterler), yağlı boya çalışmalar, desenler, baskılar ve sanatçının bir de filmi yer alıyor. İstanbul’da ilk kez bu kapsamda bir sergisine tanık olduğumuz Etel Adnan farklı ifade biçimlerini içeren sergi ile 8 Ağustos’a kadar Pera Müzesi’nde izleyiciyle buluşuyor. Sergiye daha yakından bir bakış için Nergis Abıyeva’nın “Bütün mümkülerin kıyısında Etel Adnan” başlıklı değerlendirmesini okuyabilirsiniz.

Zevk Meselesi

Ulya Soley küratörlüğünde düzenlenen “Zevk Meselesi” başlıklı grup sergisi, 19. yüzyıldan bu yana anlamı değişikliğe uğrayan kitsch kavramının günümüz görsel kültürüyle kurduğu yakın ilişkiye ve beğeninin şekillenmesindeki kritik rolüne dikkat çekiyor. Sınıfsal ayrışmayı işaret eden beğeni kavramının sorgulandığı sergi, avangard ve kitsch’i birlikte düşünmeye sevk ediyor. Dünyadan ve Türkiye’den 13 sanatçı ve kolektifin işlerini bir araya getiren Zevk Meselesi nesneler ve internette egemen olan görsel dil üzerinden bizi zevklerin anlamlarını düşünmeye itiyor. Erman Ata Uncu’nun Argonotlar için kaleme aldığı “Ele avuca sığmayan Kitsch” yazısında da dile getirdiği gibi “Serginin yayıldığı iki katta kitsch, sanki simlerle kaplı bir kelebekmiş gibi kurulu düzenin temellerinin birinden uçup diğerine konuyor: Sınıf, coğrafya, toplumsal cinsiyet onun neşterinden nasibini alıyor. Cafcaflı ve kendisiyle barışık yapaylık, söz konusu alanların temellerindeki çatışmaları görünür kılıyor.”

Pera Müzesi, çarşamba günleri tüm öğrenciler için ücretsiz. Ziyaret saatleri ve giriş ücreti detaylarına linkten ulaşabilirsiniz. https://www.peramuzesi.org.tr/ziyaret

Sabancı Üniversitesi Sakıp Sabancı Müzesi
Tanzimattan Cumhuriyete Ressam Hocaların Ressam Öğrencileri

Osmanlı Devleti’nden Türkiye Cumhuriyeti’ne uzanan modernleşme sürecine odaklanan resim koleksiyonu Türk Resim Sanatı’nın önemli sanatçılarının eserlerine yer veriyor. Türk resminde kadın sanatçıların önünü açan Mihri Müşfik’in de eserlerinin olduğu bu sergi, geç keşfedilen ancak hızlıca benimsenen resim sanatı üzerinden ülkenin toplumsal, sosyal ve ekonomik dönüşümünü izleme olanağı sunuyor. “Tanzimattan Cumhuriyete Ressam Hocaların Ressam Öğrencileri” hoca ve öğrenci ilişkisi üzerinden kuşaklar arası değişimi konu alırken ustalar ve öğrencilerinin eserlerine birlikte yer veriliyor.

Kadınların Tanzimat Dönemi’nden itibaren resimlerde görünür olmaya başlaması sürecini de anlatan sergi aynı zamanda büyük bir dönüşüm süreci geçiren Türkiye’yi, İbrahim Çallı, Nazmi Ziya, Avni Lifij, Feyhaman Duran, Namık İsmail, Hikmet Onat gibi sanatçıların mensup olduğu 1914 kuşağının en gözde konusu olan İstanbul’un sokakları, tarihi yapıları, sahillerinin resmedildiği tablolarla anlatıyor.

Sakıp Sabancı Müzesi’nin ziyaret saatleri ve giriş ücretleri detaylarına linkten ulaşabilirsiniz. https://www.sakipsabancimuzesi.org/tr/sayfa/ziyaret

Sergi takvimini genişletmek isteyenler için

Hâlâ sürmekte olan sergilere yakından bakmak için “Haziran ayında gezebileceğiniz 10 sergi mekânı” yazımıza göz atmayı unutmayın. İnsan faaliyetleri iklimleri değiştirirken nasıl beslenilmesi gerektiğini inceleyen “İKLİMCİL: Mevsimler Sürüklenirken” (SALT Beyoğlu), Şafak Şule Kemancı’nın ilk kişisel sergisi “Bütün kuşlar benim bahçeme gelir”, sanatçının retrospektifi niteliğindeki “Fatoş İrwen: Olağan Zamanın Dışında” (Depo İstanbul-Karşı Sanat), Jennifer İpekel’in yeni işlerinden bir seçki sunan “Anne, İsyan!” (Dirimart), 28 sanatçının işlerini bir araya getiren “Gökcisimleri Üzerine”, sanatçının üç kanallı video yerleştirmesinin yer aldığı “Nevin Aladağ: İzler” ve Füsun Onur’un Arter Koleksiyonu’nda yer alan Opus II – Fantasia adlı yerleştirmesinin yer aldığı “Füsun Onur: Opus II – Fantasia” (Arter) Temmuz ayında da ziyaret edebileceğiniz sergiler arasında.

Yayına hazırlayan: Gül İçel

İlginizi Çekebilir

Söyleşi

Kundura DocLab vesilesiyle İstanbul’a gelecek olan Rabih Mroué ile dünya ahvalini, tiyatro ve performans ilişkisini ve İstanbul’la bağını konuştuk.

Duyurular

Lübnanlı tiyatro yönetmeni, oyuncu, görsel sanatçı ve oyun yazarı Rabih Mroué, "Bir Bulutla Yol Almak" ve "Bana Sigarayı Bıraktır" performanslarıyla Beykoz Kundura'da.

Söyleşi

Kundura Sahne’de görülebilecek Eski Tören İçin Yeni Cilt’i koreograf Melih Kıraç ve performansçı Kamola Rashidova ile konuştuk.

Eleştiri

Berke Doğanoğlu’nun "Özlem, Ter, Güller" sergisinde bedene yakından ve parçalar halinde bakmanın çağrışımları üzerine